Laatste nieuws en updates
2021

Tijdens de ALV van 28 december jl. hebben jullie kennis kunnen maken met de nieuwe voorzitter van het WBP, Coert van Caem.Graag stellen we Coert ook even voor aan diegene die hier niet aanwezig waren en hem nog niet kennen:
Coert is afkomstig uit Waalwijk en ruim 25 jaar directeur en mede-eigenaar geweest van Van Caem Transporten B.V. in Waalwijk.
Coert is daarnaast ook actief als voorzitter van de voetbalclub S.V. Capelle in Sprang-Capelle. In zijn vrije tijd wandelt en fietst hij veel en is hij een liefhebber van snelle auto’s met name het merk met de ster! Coert ziet uit naar een meer dan prettige samenwerking met de huidige en nieuwe leden van WBP. “Naast een stijging van het aantal leden hoop ik dat we de belangen van de ondernemers in Waalwijk nog beter kunnen behartigen en we al het verzette werk tot dusver door kunnen zetten. De verbinding hierin met de regio en VNO-NCW Midden-Brabant is onderdeel hiervan. Daar ga ik me sterk voor maken”.
Het bestuur heet Coert van harte welkom!
Lot Gijzen neemt na 3 jaar afscheid als voorzitter van WBP. Hartelijk dank Lot voor al je inzet, tijd, energie en kennis! We blijven graag in contact met je als bestuurslid voor het Waalwijks Bedrijven Platform.
Tot slot is tijdens de ALV de begroting voor 2021 vastgesteld. Deze is akkoord bevonden door het bestuur. Hierin is ook een (eenmalige) contributiedaling van € 25,- voor ieder WBP-lid opgenomen.
2020

Helaas is het niet mogelijk om een fysieke bijeenkomst te organiseren. Het zal dus een online bijeenkomst worden in MS Teams. Je ontvangt na aanmelding een link voor de vergadering.
Wij realiseren ons goed dat er in deze tijd erg veel online bijeenkomsten zijn. Daarom heeft het bestuur besloten om de ledenvergadering dit jaar niet te koppelen aan een specifiek thema en de vergadering te beperken tot de noodzakelijke punten.
Na een periode van 3 jaar heeft de huidige voorzitter Lot Gijzen te kennen gegeven te stoppen met haar voorzitterschap. Het bestuur is in gesprek gegaan met een potentiële kandidaat. Tijdens de ALV vragen wij goedkeuring voor de invulling van het voorzitterschap per 01-01-2021 door Coert van Caem.
Tevens zal de begroting voor 2021 gedeeld worden.
Indien je graag een uitnodiging ontvangt kun je een email sturen naar
wbp@vnoncwbrabantzeeland.nl.
Hele fijne Kerstdagen gewenst en graag tot 28 december.
Met vriendelijke groet,
Namens het bestuur WBP,
Lot Gijzen - voorzitter
2020

Om het coronavirus onder controle te krijgen is het van cruciaal belang dat er op grote schaal kan worden getest en mensen snel de uitslag krijgen. Vorige week informeerde minister Hugo de Jonge de Tweede Kamer per brief over het testbeleid en het initiatief van het bedrijfsleven en VNO-NCW voor de inrichting van snelteststraten.
Testen op grote schaal en een snelle uitslag zijn volgens VNO-NCW cruciaal om het coronavirus onder controle te krijgen én daarmee economische en maatschappelijke activiteiten (weer) door te kunnen laten gaan.
Graag verwijzen wij jullie naar de laatste stand van zaken met betrekking tot de teststraten locaties in Midden Brabant: klik hier
Hartelijke groet,
Marloes Rijken, regiomanager VNO-NCW Midden-Brabant
2020
Beste leden,
Hopelijk gaat het jullie (naar omstandigheden) goed in deze lastige tijden. Vooruit kijken blijft lastig maar we hopen jullie snel allemaal weer fysiek te ontmoeten.
Voor 17 november a.s. stond er een Algemene Ledenvergadering gepland. Het bestuur heeft besloten om deze te annuleren.
Volgende week komt het bestuur digitaal bij elkaar en wordt er een nieuwe datum gepland voor deze vergadering.
Mochten jullie 17 november gereserveerd hebben kan deze dus uit de agenda. Hopelijk tot ziens en blijf gezond!
Namens het bestuur WBP,
Lot Gijzen
Voorzitter WBP
2020
De wijziging maakt met ingang van 15 september het extern salderen met veehouderijen met dier- en fosfaatrechten mogelijk.
Daarmee kunnen meer transacties van stikstofruimte plaatsvinden, zowel binnen als tussen sectoren. Bij elke transactie komt 30% van de aangekochte stikstofruimte ten goede aan de natuur, waarmee per saldo de depositie van stikstof daalt.
Voor een bedrijfsuitbreiding, de aanleg van een weg of het starten van een andere activiteit die stikstofuitstoot veroorzaakt is een natuurvergunning nodig. Met het wegvallen van het Programma Aanpak Stikstof (PAS) is het veel moeilijker geworden een vergunning te verkrijgen, omdat de initiatiefnemer ervoor moet zorgen dat de stikstofuitstoot in totaal niet omhoog gaat. Extern salderen geeft initiatiefnemers de mogelijkheid om, door het overnemen van stikstofruimte van een ander bedrijf, ruimte te creëren voor nieuwe economische of maatschappelijke activiteiten. Dit instrument staat naast de ADC-toets (alleen bruikbaar in geval van groot maatschappelijk belang) en intern salderen (binnen het bedrijf stikstofruimte vrij maken met bijvoorbeeld emissiearme technieken). Bij extern salderen kan een initiatiefnemer maximaal 70% van de overgenomen stikstofruimte inzetten voor nieuwe activiteiten, 30% komt ten goede aan de natuur. Extern salderen is nu al mogelijk, behalve met veehouderijen met productierechten. De wijziging van de beleidsregel maakt dat laatste ook mogelijk. Ook verleasen, het tijdelijk uitlenen van stikstofruimte, wordt met de wijziging mogelijk.
Structurele aanpak nodig
“Extern salderen is op dit moment een van de weinige beschikbare opties, en daarmee een heel belangrijk instrument om op korte termijn vergunningverlening verder op gang te krijgen en ontwikkelingen mogelijk te maken,” licht Erik Ronnes, coördinerend portefeuillehouder Gebiedsgerichte Aanpak Stikstof, toe. “Voor de lange termijn moet wel werk gemaakt worden van een structurele aanpak. Daar blijven wij ons met het Rijk en de andere provincies voor inzetten. Het advies van de Commissie Remkes geeft goede handvatten. Intussen biedt extern salderen mogelijkheden. Bijvoorbeeld voor veehouders die vrijwillig willen stoppen of omschakelen, maar óók voor bedrijven die op duurzame wijze verder willen en daarvoor, al dan niet tijdelijk, extra stikstofruimte nodig hebben.”
Overleg betrokkenen
Het besluit komt nadat de provincies en minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit kort voor de zomer overeenstemming bereikten over de randvoorwaarden voor het zorgvuldig openstellen van deze vorm van extern salderen. De datum waarop provincies extern salderen openstellen verschilt, afhankelijk van de situatie in verschillende provincies. Ook voert de provincie overleg met de Brabantse landbouwpartijen. Die wijzen op de mogelijkheid dat (te)veel stikstofruimte van de landbouw afvloeit naar andere sectoren, ten nadele van veehouders die zich in de toekomst verder willen ontwikkelen. Het monitoren van transacties van stikstofruimte via een landelijke meldplicht en de afspraak het beleid na één jaar te evalueren, nemen naar verwachting van het college van GS de zorg van de agrarische sector deels weg.
Elies Lemkes-Straver, gedeputeerde Landbouw, Voedsel en Natuur: “Daarnaast hebben we nader overleg met de landbouwpartijen over eventuele aanvullende waarborgen in de toekomst. Vrijkomende stikstofruimte is beschikbaar voor alle economische ontwikkelingen. Daarbij staan we ook open voor initiatieven van de landbouwsector zelf om te zorgen dat er voldoende stikstofruimte voor ontwikkelingen in de eigen sector behouden blijft.”
Tegelijkertijd blijft de provincie bij het Rijk aandringen op een legalisering van de zogenoemde PAS-meldingen. Activiteiten met een beperkte stikstofuitstoot die onder het PAS waren vrijgesteld van de vergunningplicht en konden volstaan met een melding hebben nu alsnog een vergunning nodig. Om de activiteiten van deze ondernemers – die te goeder trouw hebben gehandeld – te legaliseren is extra stikstofruimte nodig. De minister heeft het op zich genomen hiervoor met oplossingen te komen.
Ontwikkelruimte in Brabant
Uit de eerste ervaringen met het Ondersteuningsloket Stikstof ontstaat het beeld dat er in Brabant, anders dan in veel andere provincies, meer aanbod is dan vraag naar stikstofruimte, als gevolg van de transitie van de veehouderij. In de praktijk moet blijken in hoeverre aanbod ook daadwerkelijk te matchen is met de vraag. Met het Ondersteuningsloket zet de provincie zich er bovendien voor in dat beschikbare ontwikkelruimte zo goed mogelijk wordt benut. Er is een regionaal stikstofregistratiesysteem in ontwikkeling dat het mogelijk maakt stikstofruimte die bij een transactie niet direct wordt benut, naast de 30% afroming die ten goede komt aan de natuur, te bewaren.
Sinds december 2019 gold in de Beleidsregel natuurbescherming een beperking op extern salderen met veehouderijen met dier- en fosfaatrechten, vanwege een verwachte wijziging van de meststoffenregelgeving door het ministerie van LNV. Nu deze wijziging niet nodig blijkt, vervalt de beperking. Hiermee kan een aantal economische en maatschappelijke ontwikkelingen, waaronder Logistiek Park Moerdijk en de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat, naar verwachting op korte termijn vergund worden en doorgang vinden. Ook kan de provincie een aantal wachtende vergunningaanvragen van agrarische en industriële bedrijven vergunnen.
2020

De Groene Pluim is voor bedrijven die serieus werk maken van Global Goals en een voorbeeld zijn in duurzaam ondernemen.
Kent u een bedrijf/onderneming die in aanmerking zou kunnen komen voor De Groene Pluim? Draag deze dan voor!
Je kunt je aanmelden op de site van de Groene Pluim
2020

Nieuwsbrief 38: Voorbereidende werkzaamheden en vergunningen In deze 38e nieuwsbrief leest u meer over de voorbereiding op de uitvoering en over vergunningaanvragen. _________________________________________ Voor de projecten in het programma Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat is begonnen met de benodigde onderzoeken en de voorbereiding van de uitvoering. In september zullen de eerste werkzaamheden buiten starten. Vergunningen aanvragen Eind mei worden de vergunningen voor deze voorbereidende werken aangevraagd. Het gaat hierbij om kapvergunningen en een aanlegvergunning voor het project Hoogwateraanpak ’s-Hertogenbosch (HoWaBo).
Na het verlenen van de benodigde vergunningen zullen twee projecten met groot maatschappelijke belang in het najaar gestart worden. Dit zijn de projecten Hoogwateraanpak ‘s-Hertogenbosch en de Noordelijke Parallelweg Waalwijk. Deze kunnen alvast starten, omdat deze ook al binnen het huidige bestemmingsplan mogelijk zijn.
Vooruitlopend op de definitieve realisatie van GOL starten in het najaar ook de voorbereidende werkzaamheden, waaronder het kappen van bomen. Het kappen van een aantal bomen is noodzakelijk, omdat op die plek als eerste de tijdelijke maatregelen getroffen moeten worden. Het gaat om zaken als het verleggen van kabels- en leidingen en het aanleggen van tijdelijke aansluitingen die toegang geven tot de werkterreinen. Deze kap wordt gecompenseerd binnen het programma GOL.
Relatie met Provinciaal Inpassingsplan
Project Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat De Oostelijke Langstraat is het gebied aan weerszijden van de A59 tussen 's-Hertogenbosch en Waalwijk. De provincie Noord-Brabant werkt samen met de gemeenten Heusden, ’s-Hertogenbosch, Waalwijk, Waterschap Aa en Maas en Rijkswaterstaat aan een substantiële verbetering van de Oostelijke Langstraat. Het doel van deze brede gebiedsaanpak is drieledig: · Natuur: het realiseren van drie ecologische verbindingszones om het Natuurnetwerk Brabant af te maken; · Water: Beschermingsmaatregelen om ’s-Hertogenbosch en omgeving verder te beschermen tegen hoogwater; · Verkeer: leefbaarheid van de omliggende dorpen vergroten door het verkeer via de juiste route op de plaats van bestemming te krijgen, zo min mogelijk via de kernen _______________________________________ Vragen of opmerkingen?
|
Nieuwsbri |
2020

|
2020

VNO-NCW en MKB-Nederland presenteren een nieuw corona-instrument voor ondernemers, dat onder meer berekent in hoeverre zij in aanmerking komen voor de overheidsmaatregelen en welke effecten die maatregelen hebben op hun financiële positie de komende periode. Deze coronacalculator is inmiddels live gegaan.
Aan toe zijn
Ondernemers komen door de coronacrisis acuut in de financiële problemen: omdat zij hun bedrijf verplicht hebben moeten sluiten, vanwege de thuisblijfadviezen van de overheid of door verstoorde (internationale) ketens. Vele ondernemers weten nu niet goed waar ze in aan toe zijn. ‘Met de nieuwe calculator helpen we ondernemers eenvoudig een weg te vinden in de steunmaatregelen die er zijn en welk effect ze hebben op hun liquiditeitspositie’, zegt VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer. ‘Zo proberen we extra ondersteuning te bieden in deze onzekere tijden.’
Verfijnen en uitbreiden
Volgens MKB-Nederland-voorzitter Jacco Vonhof ‘doe je ondernemen niet alleen. Wij steunen ondernemers waar we kunnen. In de lobby, maar ook praktisch zoals met deze calculator. We blijven deze tool komende tijd op basis van alle ervaringen en ontwikkelingen steeds verder verfijnen en uitbreiden.’
Actualiseren
De coronacalculator zet alle steunmaatregelen eenvoudig op een rij. Ondernemers krijgen snel inzicht in welke regelingen op hen van toepassing zijn, en een indicatie van tegemoetkomingen, kredietmogelijkheden en belastinguitstel. Ook wordt er een indicatie gegeven van de persoonlijke liquiditeitspositie de komende periode, gebaseerd op de eigen bedrijfsgegevens. Alles staat bovendien overzichtelijk in één persoonlijk dashboard. Er is een directe link naar relevante aanvraagformulieren en er wordt antwoord gegeven op veel gestelde vragen. De calculator, waaraan KPMG Meijburg heeft meegewerkt, is veilig en werkt snel, stellen VNO-NCW en MKB-Nederland. Veranderingen in de regelgeving worden verwerkt in de calculator.
2020

Ondernemers krijgen de mogelijkheid om verzoeken in te dienen tot uitstel van betalingen van alle gemeentelijke belastingen. De gemeente kiest er voor om maatwerk te verrichten. Dit betekent dat ondernemers verzoeken kunnen doen tot uitstel van betaling. Met ondernemers worden dan afspraken gemaakt tot het treffen van betalingsregelingen.
Deze maatregel gaat onmiddellijk in en duurt vooralsnog tot 1 juni 2020.
Lees meer via deze link
2020

Ondanks de hectiek van de crisis vonden maar liefst 160 leden de tijd om onze vragen te beantwoorden. We geven een overzicht van de problemen, de mogelijke oplossingen en de bijdrage die VNO-NCW Brabant Zeeland hieraan levert.
Naast de volksgezondheid hebben het gezond houden van de economie en het afwenden van een volledige lockdown de hoogste prioriteit bij onze ondernemers. Leden voelen enerzijds de druk om hun bedrijf draaiende te houden, maar hebben ook duidelijk de behoefte om een maatschappelijke bijdrage te leveren. Bijna alle ondernemers waren positief over de eerste steunmaatregelen van het kabinet. Ook de daaropvolgende aanscherping van maatregelen op 23 maart werd goed ontvangen, ondanks de enorme impact op diverse sectoren. Het zorgde voor duidelijkheid.
Ondanks de overwegend positieve, strijdbare toon van de reacties, lopen ondernemers tegen problemen aan. Voor veel van deze problemen worden de oplossingen momenteel uitgewerkt. In de Nieuwsbrief geven wij een overzicht van de geconstateerde problemen, de mogelijke oplossingen en de bijdrage die VNO-NCW Brabant Zeeland hieraan levert.
2020

VNO-NCW Brabant Zeeland is op alle niveaus in overleg over de Coronacrisis om ook de belangen van de ondernemers hierin zo goed mogelijk te behartigen. We vinden het belangrijk om ook alle WBP-leden hierbij te betrekken zodat we ook vanuit Waalwijk en omgeving informatie en input ontvangen.
Het is van groot belang dat wij inzicht hebben in de problemen waar jij, als
ondernemer, nu al tegenaan loopt of die je nog verwacht tegen te komen.
Zou je in dat kader de volgende 4 vragen willen beantwoorden:
1. Onder welke sector valt jouw onderneming?
2. Met welke acute problemen heb jij, als ondernemer, op dit moment te maken?
3. Welke problemen verwacht je op de langere termijn?
4. Welke wenselijke maatregelen dienen er volgens jou genomen te worden?
Zou je de antwoorden zo mogelijk willen toelichten met voorbeelden?We ontvangen je reactie het liefst zo snel mogelijk per e-mail naar wbp@vnoncwbrabantzeeland.nl, zodat we jouw antwoorden meteen kunnen meenemen in onze belangenbehartiging richting de diverse overheden en andere overlegorganen.
Alvast bedankt voor je medewerking.
Marloes Rijken,
regiomanager Midden-Brabant en secretaris WBP
2020

De maatregelen als gevolg van de Coronauitbraak in Nederland volgen elkaar in snel tempo op. Veel bedrijven maken zich zorgen. Wij helpen je graag.
Ondernemers weten als geen ander kansen te creëren en te verzilveren, ook in tijden van crisis. Oplossingen zitten vaak in een verrassende hoek.
Kijk op de website van VNO-NCW Brabant Zeeland voor meer informatie en een overzicht van de maatregelen voor ondernemers die door de Overheid bekend zijn gemaakt.
2020

Vanwege de recente ontwikkelingen rondom het Coronavirus gaat de ALV van het WBP niet door.
De WBP Algemene Ledenvergadering van 18 maart aanstaande wordt dus geannuleerd.
We willen de gasten geen onnodig risico laten lopen. Bovendien hebben veel bedrijven een protocol waarin mensen worden opgeroepen geen evenementen te bezoeken.
We zullen de bijbehorende stukken en informatie binnenkort per e-mail versturen.
Uiteraard houden we je op de hoogte
als er nieuwe ontwikkelingen zijn. Voor vragen, weet ons ook te vinden.
Hartelijke groet,
Marloes Rijken en Lot Gijzen
2020

|
2020

Deelplatform Parksharing kent veelbelovende pilot op bedrijvenparken in Tilburg en Waalwijk
10 feb 2020
In 2019 werd Parksharing al breed uitgerold op bedrijventerreinen in Tilburg en Waalwijk. Het deelplatform stelt ondernemers in staat om lokaal ongebruikte bedrijfsmiddelen, materialen, afvalstromen, diensten en faciliteiten te delen, verhuren en verkopen aan andere ondernemers op het bedrijventerrein of daarbuiten. De teller staat nu op 1400 deelnemers, die het afgelopen jaar tal van matches maakten en een gemiddelde waarde van 2.685 euro per gebruiker realiseerden. De potentie van het platform ligt nog hoger, namelijk op 14.675 euro per gebruiker, zo berekende de ParkSharingScan.
Samenwerken met de buren, goedkoper en minder afval
“Waarom zou je een verre vriend zoeken, als je goede buren hebt?”, vindt Joost van Roosmalen van Boefkik Creative Food Studio. Verschillende buurbedrijven maakten afgelopen jaar via Parksharing gebruik van hun studio om een snelle productfoto te maken en het bedrijf heeft er zelfs nieuwe klanten aan overgehouden.
Het spreekwoordelijke mes snijdt dus aan twee kanten én het kan ook nog eens zorgen voor minder reststoffen en afval bij bedrijven. Immers, wat voor het ene bedrijf afval is, is voor een ander bedrijf misschien wel grondstof. Ook dat kunnen ondernemers zichtbaar maken en delen via Parksharing.
Matches
Hoewel nog niet alle bedrijven actief gebruik maken van het platform, werden tijdens de pilot al 59 matches gemaakt tussen ondernemers uit Tilburg en Waalwijk. Niet alle matches en deals worden via Parksharing afgehandeld, dus het daadwerkelijke aantal ligt mogelijk veel hoger.
Zo maken verschillende bedrijven regelmatig gebruik van de parkeerplaatsen bij Fuji: “Al één dag nadat het gepost werd, waren de eerste bedrijven geïnteresseerd om er gebruik van te maken. De plekken zijn met regelmaat bezet door bedrijven uit de buurt”, aldus Jos van Dommelen, Fujifilm. Voor meer deelverhalen, bekijk deze vlogs.
Je kan het zo gek niet bedenken of het wordt gedeeld via Parksharing: stickerrollen, kapstokken, aluminium, vergader- en opslagruimte, elektrische fietsen, parkeerplaatsen, restwarmte, pallets en zand. Mede dankzij een offline werksessie, georganiseerd op Kraaiven en Vossenberg in samenwerking met Symbioses4Growth, staan er nu meer dan 100 nieuwe items vraag en aanbod van ondernemers. In 2020 is het plan om meerdere sessies in de regio te organiseren om de uitwisseling van middelen en materialen, en de matches op bedrijvenparken te stimuleren.
Potentie voor de toekomst
Steeds meer bedrijven tonen interesse en melden zich aan om via Parksharing aan de slag te gaan met circulair ondernemen. Dit is ook nodig, want hoe meer deelnemers, hoe meer vraag en aanbod, hoe groter de kans op matches.
Dat het platform potentie heeft staat buiten kijf. Zo toont ook de ParkSharingScan aan. Deze scan werd ingevuld door 276 ondernemers en berekende een potentiële waarde van: €3.6 miljoen omzet, €450.000 besparing, 1.700 ton CO2 besparing en 5 miljoen KwH energiebesparing, als deze ondernemers daadwerkelijk aan de slag gaan met delen via Parksharing.
De deeleconomie is inmiddels niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Een duurzame en bewuste oplossing die ook bij bedrijven steeds meer voet aan de grond krijgt. Parksharing creëert een praktisch platform waar ondernemers elkaar kunnen vinden en met elkaar aan de slag kunnen om de deeleconomie handen en voeten te geven. “Parkmanagement is hierbij de verbindende en vertrouwde factor die zorgt dat het delen een stuk laagdrempeliger wordt”, aldus Christel Tax, Parkmanager in Tilburg.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Contact:
Parksharing: Laury Zwart | laury.zwart@floow2.com | 06-12409926
Solaris Parkmanagement: Christel Tax | ct@solarisparkmanagement.nl | 073-2082020
2020

De ontvangst bij locatie De Molen, het heerlijke eten, aanwezigheid van Complimentenmeisje Nadine en Complimentenjongen Lars die via handgeschreven kaartjes oprechte en persoonlijke complimenten aan de gasten gegeven hebben en zangeres Mindy maakten het tot een bijzondere en sfeervolle bijeenkomst. Bedankt aan iedereen die een bijdrage geleverd heeft en uiteraard bedankt alle aanwezige WBP-leden!
2019

Ledenbijeenkomsten in 2020
- Maandag 6 januari Nieuwjaarsbijeenkomst
- GEANNULEERD Woensdag 18 maart ALV met programma
(nieuwe datum volgt zsm)
- Donderdag 11 juni bedrijfsbezoeken
- Donderdag 10 september jaarexcursie
-
Dinsdag 17
november ALV met programma
2020

De voorzitter van WBP, Lot Gijzen zal een toelichting geven op enkele zaken die het afgelopen jaar de revue hebben gepasseerd en blikt natuurlijk vooruit op 2020.
We begroeten je graag tijdens deze Nieuwjaarsborrel op: maandag 6 januari 2020
De ontvangst is om 17.00 uur:
we proosten op een gezond, gelukkig én succesvol Nieuwjaar en aansluitend wordt een walking dinner geserveerd.
Locatie : De Molen Kaatsheuvel (Vaartstraat 102)
Voor nu wensen we je alvast hele fijne feestdagen!
Hartelijk groet,
Lot Gijzen en Marloes Rijken
Voorzitter en secretaris WBP
2019
We hebben aan maar liefst drie mooie ondernemingen aan de Industrieweg in Waalwijk een bezoek gebracht: Schalken Autoschade BV, Schwartzmans en Rasch Safety@work. Een kijkje in de keuken van deze ondernemingen door rondleidingen, presentaties en het beantwoorden van alle vragen.
2019

We zijn meegenomen door de gidsen en op ludieke wijze door karakteristiek Den Bosch rondgeleid, een theatrale tocht vol interactie, humor en verrassende ontdekkingen.
Een onvergetelijke wandeling vol gekkigheid en plezier!
2019

Programma:
WBP leden kunnen zich aanmelden door een mail te sturen naar:
wbp@vnoncwbrabantzeeland.nl |
2019

Deze informatie is belangrijk om hiermee richting onder andere de Gemeente Waalwijk de stem van de ondernemers te laten horen. Hierin zoeken we als ondernemersverenigingen VOSC, Spitz, ICW en WBP de samenwerking op. Het invullen van deze vragenlijst duurt ongeveer 5 minuten. De resultaten worden vertrouwelijk behandeld.
Via deze link https://nl.surveymonkey.com/r/wbp-grootschaligelogistiek kan de enquête ingevuld worden.
Alvast hartelijk dank voor je medewerking!
Indien jullie deze uitnodiging al (via een andere ondernemersvereniging) ontvangen hebt kun je deze als niet-verzonden beschouwen.
2019
Aansluitend zijn de WBP-leden geïnformeerd over:
- de gesprekken met ondernemersverenigingen VOSC, ICW, SpitZ en Parkmanagement
- overregionale thema's en verbinding met VNO-NCW Brabant Zeeland
- uitreiking De Groene Pluim in Waalwijk, zie www.degroenepluim.nl
- toelichting vragenlijst Logistiek voor leden WBP door Jaco Knetemann
- financiële stukken zijn toegelicht door Peter Ketelaars
- update door Wethouder Ronald Bakker over RES (Regionale Energie (en Klimaat) Strategie Klimaatakkoord
- programma 2019 WBP
2019

Onder het genot van een hapje en drankje ontmoet u collega-ondernemers. We praten u bij over de ontwikkelingen bij WBP en u krijgt een uniek kijkje in de ruimtes van het Mandemakers Stadion met aansluitend een presentatie van de data-analist over innovatie, ontwikkelingstechnieken en spelersfitheid. RKC gelooft dat wanneer je spelers gaat ontwikkelen je daar als team en als club alleen maar beter van wordt.
U komt toch ook?
Wanneer,
hoe laat en waar:
donderdag 28 maart
a.s. om 15.00 uur bij RKC, Akkerlaan 2, 5143 ND, Waalwijk
(ingang Olympiaweg).
Programma
15.00 uur Ontvangst
15.30 – 16.15 uur Rondleiding met een presentatie
16.15 -17.15 uur Algemene Ledenvergadering (ALV) met onder andere begroting 2019 / 2020 en jaarrekening
17.15 – 18.00 uur Borrel
2019
Noteert u alvast onderstaande data in uw agenda:
28 maart | Algemene Ledenvergadering |
20 juni | Jaarexcursie |
12 september | Werkbezoeken |
26 november | Algemene Ledenvergadering |
|
|
|
|
|
|
|
|
2019
Sfeervol; dat is het juiste woord voor de nieuwjaarsbijeenkomst van WBP op 7 januari jl. in het altijd gastvrije theater De Leest in Waalwijk.
De presentaties werden verzorgd door:
Ronald Bakker (wethouder gemeente Waalwijk)
Marcel Klok (Senior Economist bij ING Nederland)
Kees Maas (Dr. Mollercollege
met de video Stop the Braindrain))
Het amusement is met spetterende optredens uitgevoerd door de enthousiaste leden van de Musicalgroep Djemm.
Mooi om zo aan het begin van een nieuw jaar samen met WBP-leden, het bestuur en de gemeente Waalwijk te toosten op een fantastisch 2019!
2018

Ontmoet interessante ondernemers in een dynamische speeddate-sessie. Twee jaar geleden hielden we voor het eerst een speeddate-bijeenkomst met onze collega’s van het Heusdens Bedrijvenplatform. Vanwege het succes organiseren we deze meeting nogmaals samen. Deze middag levert u dus gegarandeerd nieuwe contacten op en misschien zelfs zeer waardevolle leads! Daarnaast is het natuurlijk een mooie gelegenheid om elkaar te ontmoeten tijdens de afsluitende netwerkborrel.
2018
Donderdag 7 september jl. hebben we weer een fantastisch uitstapje gehad. De weergoden waren ons goed gezind. Bij Safaripark Beekse Bergen konden de deelnemers kiezen tussen een wandel- of kanosafari. Aansluitend werd een heerlijke barbecue verzorgd.
2018
Op maandag 8 januari jl. kwamen zo'n 85 WBP-leden naar het NH Waalwijk om elkaar een goed 2018 te wensen! Ze waren getuigen van de voorzitterswissel van Edward Gaakeer naar Lot Gijzen. Ook voor een komische noot was gezorgd. Aansluitend werd, onder het genot van een hapje en een drankje, nagepraat over 2017 en vooruitgekeken naar 2018!
2017
Gestart werd met de ALV. Vervolgens vertelde Willemijn Peeters van Searious Business over innovatietrajecten met betrekking tot plastic kringlopen. Dit in het kader van de plastic soep die de oceanen bevuilt.
Daarna presenteerde Ted Noorman van der Dussen een pubquiz waarbij in groepjes leuke en onverwachte vragen beantwoord moesten worden. De winnaars hebben ludieke prijzen gewonnen.
2017
Afgelopen september zijn we als Langstraatgemeenten gestart met het ondernemerspanel de Langstraat. Ruim 400 ondernemers hebben de moeite genomen het panel in te vullen. Zo’n goede respons stemt ons natuurlijk tevreden. Klik hier voor de resultaten van het panel. Het volgende panel wordt verstuurd op 29 januari en heeft als thema “arbeidsmarkt”.
2017
Sinds begin september zijn de Langstraatgemeenten gestart met het ondernemerspanel de Langstraat. Het ondernemerspanel is de opvolger van de Peiling Ondernemingsklimaat (POK) uit 2016 en werkt volledig digitaal.
Het panel legt ondernemers maximaal vier keer per jaar, maximaal vijf vragen per keer voor. Ondernemers in de Langstraat ontvangen hiervoor digitaal een uitnodiging. Mocht u onverhoopt geen uitnodigingen hiervoor ontvangen maar wel graag willen deelnemen dan kunt u zich melden via ondernemerspanel@waalwijk.nl.
2017
Ook dit jaar was het jaarlijks uitstapje van het WBP weer fantastisch! Op donderdag 21 september jl. werd er boerengolf gespeeld, deden we boerenlympics en was er een uitgebreide bierproeverij. Aansluitend werd er een heerlijke barbecue verzorgd.
2017
Chemiebedrijf Stahl uit Waalwijk is marktleider in proces-chemicaliën voor leer en andere ondergronden. Stahl maakt chemicaliën om leer te looien voor de mode-, meubel- en auto-industrie. Ook worden de chemicaliën gebruikt om kleuren een bepaald effect mee te geven of langer te laten meegaan (finishen). Tegenwoordig worden Stahl producten toegepast en verwerkt in het complete auto-interieur. Van bekleding, stuur, dashboard, all weather strips en airbag.
In 1930 is
Stahl opgericht door Harry Stahl. De roots van Stahl liggen in de
leerindustrie. Sinds de jaren 50 van de vorige eeuw heeft Stahl een vestiging
in Waalwijk. Als marktleider neemt Stahl het voortouw op het gebied van
duurzaamheid. Stahl’s R&D-afdeling, waarvan de grootste in Waalwijk is
gevestigd (70 fte), is continue bezig om duurzamere oplossingen te ontwikkelen.
Dit doen ze met meer dan 1.800 werknemers in 24 landen op 13 productielocaties
en 38 laboratoria. Stahl heeft in 2016 een omzet van meer dan 650 miljoen euro
gerealiseerd.
Na een korte introductie van CEO Huub van Beijeren konden de leden een kijkje nemen bij R&D en productie. Vervolgens kregen ze een interessante rondleiding door het Center of Excellence for Automotive en het magazijn. Er werd afgesloten met een goede borrel. Iedereen keerde met een leuke goodybag huiswaards.
2017
Voor de ALV van het WBP kwamen de Waalwijkse ondernemers
samen bij restaurant de Koning. Een locatie waar jongeren die bij Prins
Heerlijk in opleiding zijn, in de keuken en bediening werken.
Voordat de WBP-jaarcijfers door penningmeester Peter
Ketelaars werden besproken, sprak wethouder Ronald Bakker over het
ondernemerspanel dat in Waalwijk wordt opgestart. Ook kwam Fons de Wolf aan het
woord over het geslaagde evenement Opstap naar Werken (10e editie). Vervolgens
nam Gief van Schijndel, directeur van Prins Heerlijk, de aanwezigen mee in de
wereld van Prins Heerlijk. Jongeren van 16 tot 27 jaar die op een gewone
opleiding niet gemakkelijk kunnen meekomen, krijgen er een opleiding in horeca
of zorg. Tijdens de afsluitende borrel lieten deze jongeren zich van hun beste
kant zien met allerlei heerlijke hapjes.
2017
Op maandag 2 januari jl. kwamen zo'n 85 WBP-leden naar Theater de Leest om elkaar een goed 2017 te wensen! Tijdens deze bijeenkomst werd het nieuwe logo en de nieuwe website van het WBP gepresenteerd. Wethouder Bakker sprak over de economische ontwikkelingen in de gemeente Waalwijk. Magician Lodewijk heeft wat magie gebruikt om de zaal te betoveren. Aansluitend werd, onder het genot van een drankje, een toast uitgebracht op het nieuwe jaar!
2016
Hierbij ontvangt u het eindrapport verkenning snelfietsroutes 's-Hertogenbosch-Waalwijk. Op dit moment wordt er nog hard gewerkt aan het vervolg van deze verkenning.
Klik hier voor het rapport.
2016

Opstap naar werken bestaat in 2017 tien jaar! Waalwijkse scholieren brengen op dinsdag 21 februari 2017 weer graag een bezoek aan bedrijven in en om Waalwijk. Wij hopen dat u als trotse Waalwijkse ondernemer ook in dit jubileumjaar uw deuren opent om jongeren te informeren en te enthousiasmeren over uw organisatie en uw vakgebied.
Meer info
2016
Op dinsdag 22 november jl. kwamen zo'n 60 WBP- en HBP-leden samen bij het RKC Stadion in Waalwijk om elkaar te ontmoeten in een dynamische speeddate-sessie. Deze middag heeft gegarandeerd nieuwe contacten opgeleverd en wellicht zelfs waardevolle leads. Na de speeddate-sessie was er de gelegenheid om elkaar te ontmoeten tijdens de afsluitende netwerkborrel.
2016
Op donderdag 15 september a.s. vond de jaarlijkse excursie plaats. Dit keer zijn we naar we naar de IJzeren man in Vught geweest om het spel Mission impossible spelen. Aansluitend was er een barbecue. Al met al weer een geslaagde ledenbijeenkomst!
2016
Dinsdag 7 juni jl. vond het jaarlijkse WBP-bedrijvenbezoek plaats. Met zo’n 70 ondernemers hebben we twee Waalwijkse ondernemingen bezocht: Van Caem Transporten B.V. en Lightronics BV. Het was een zeer geslaagde bijeenkomst.
2015

Op 15 oktober 2015 heeft de gemeenteraad van Waalwijk unaniem het Mobiliteitsplan vastgesteld. Deze versie is bijgevoegd.