Laatste nieuws en updates
2024
Coert en Marloes nemen een kijkje op
kantoor van Markwin van Halder.
Van Halder Labels & Packaging
bestaat sinds 1951 en is een echt familiebedrijf.
Sinds 2 jaar werkt ook de dochter van
Markwin in het bedrijf.
Gestart met het produceren van
verpakkingen voor o.a. de schoenen en lederwarenindustrie zijn dit nog steeds
grote klanten. Maar ook bekende namen in cosmetica, drank, verzorgingsproducten
en andere non food bedrijven behoren tot het klantenbestand.
Ze zijn flexibel waar het gaat om het
ontwerpen en produceren van kartonnen verpakkingen en displays en denken in
oplossingen. Juist de specials maken het werk van Van
Halder zo bijzonder.
Er wordt ook regelmatig geïnvesteerd in
het machinepark waar Markwin zelf ook op de hoogte is van de mogelijkheden en
werking van deze machines.
De productie van de verpakkingen valt of
staat met een goede kwaliteit en een lage uitval dus daar wordt continu op
gestuurd.
Richting de toekomst hoopt Markwin dat
ze nog verder kunnen groeien en dat ze de koers vasthouden die ze op dit moment
varen.
Met de mooie reeks aan producten moet
dat zeker goedkomen!
2024
Terugblik van de ALV bij FINC Accountants op 17 april
Tijdens de ALV op 17 april waren we te gast bij FINC Accountants waar Edward Gaakeer ons welkom heette.
De jaarrekening is vastgesteld en de huidige activiteiten zijn benoemd.
Er worden gesprekken gevoerd met de andere (lokale) ondernemersverenigingen ter voorbereiding op het volgend bestuurlijk overleg. Daarnaast deelde Coert enkele resultaten zoals teruggekomen uit de ondernemersenquête over het huidige ondernemingsklimaat.
De resultaten van deze ondernemersenquête zijn hier terug te lezen: 'Driekwart ondernemers ziet ondernemingsklimaat verder verslechteren' - VNO-NCW Brabant Zeeland (vnoncwbrabantzeeland.nl'
De ALV werd afgesloten met een inspirerend verhaal van William (Boy) Habraken.
Een schoenenverzamelaar en wereldrecordhouder voor de grootste Stam-en-Volkenkundige collectie.
Talloze reizen voerden hem over de hele wereld waarbij hij meer dan 150 landen intensief bezocht. Op vele van deze reizen verzamelde hij in zijn vrije tijd schoenen die behoorden bij traditionele inheemse kleding.Zijn zoektocht naar een antwoord op de vraag “waarom dragen mensen schoenen” bracht hem uiteindelijk tot het schrijven van het boek “Droegen de Goden schoenen?”
Een volgende bijeenkomst vindt plaats op 12 juni, het jaaruitje, waar we het programma binnenkort bekend zullen maken.
2024
Coert en Marloes zijn te gast bij John Rombouts, eigenaar van Froster.
Froster is een familiebedrijf, opgericht in 1980 door Nico, de vader van John.
Wanneer John in het bedrijf start verdient hij 600 gulden per maand.Daar zal zijn zoon Nick niet voor komen werken. Nick is 31 en de volgende generatie in lijn van opvolging.Froster levert in opdracht van producenten en verkooporganisaties diepgevroren producten aan onder andere Supermarktorganisaties en Foodservice Groothandels. Zowel grootschalige distributie als samenwerking op een kleiner niveau. Niet alleen transport maar ook voorraadbeheer en repack behoort bij Froster (en PolarPack) tot de mogelijkheden.Door de vele retourladingen (60%) en flexibiliteit is Froster een aantrekkelijke partner voor haar klanten.
Inmiddels hebben ze zo’n 130 medewerkers bij Froster in dienst en hoeven ze geen gebruik (meer) te maken van uitzendkrachten. Er zijn momenteel ook alleen openstaande vacatures bij Froster voor avondmedewerkers en vakantiekrachten op parttimebasis. Verder zoeken ze nog medewerkers bij Polarpack.
John geeft aan dat de chauffeurs graag bij Froster werken vanwege de werktijden. Chauffeurs werken in principe tussen 5 en 17 uur.
Ondanks de lage temperaturen op de werkvloer wordt er veel plezier gemaakt en op de vrijdag worden de medewerkers verwend met een frietje tijdens de lunch.
Froster heeft inmiddels de grenzen bereikt van de beschikbare ruimte op Zanddonk en hoopt de komende jaren verder te kunnen groeien. Ruimte is een belangrijk thema waar het WBP voor John van toegevoegde waarde kan zijn.
We eindigen het bezoek met een rondleiding door het magazijn waar met een temperatuur van -22 °C een warme jas geen overbodige luxe is!
2024
We kijken terug op een mooie nieuwjaarsbijeenkomst van het Waalwijks Bedrijven Platform waarbij 'omdenken' het centrale thema was. De avond begon met een woordje van de voorzitter Coert van Caem die meer dan 65 ondernemers in de zaal een gelukkig nieuwjaar wenste, maar ook aandacht had voor de uitdagingen in ondernemersland. Hij gaf vervolgens het woord aan de burgemeester Sacha Ausems die aangaf alle vertrouwen te hebben in de innovatiekracht van ondernemers, maar ook aan de bel te trekken wanneer nodig. 'Soms moet je omdenken om een probleem te kunnen tackelen', dat was gelijk een bruggetje naar het interactieve gedeelte van het programma. Aan de hand van voorbeelden namen de presentatoren van Omdenken ons mee om het omdenk-principe in de praktijk toe te passen. Na een smakelijk walking dinner van Haven12 en een goede borrel keerde iedereen huiswaarts. Kortom, een zeer geslaagd begin van het nieuwe jaar met een mooie opkomst.
2023
2023
> Kijk hier voor een verslag van deze bijeenkomst
2023
2023
Bij Dorhout Mees zijn we hartelijk ontvangen waarna de leden twee activiteiten hebben volbracht:
- Challenge parcours waarbij de leden in vier teams een hindernis namen. Zij mochten echter alleen gebruik maken van de daartoe beschikbare materialen. Samenwerking en communicatie resulteren in het snel overwinnen van de ogenschijnlijke onneembare hindernis.
- Kleiduiven schieten. De deelnemers hebben met 25 schoten per deelnemer geschoten op een kleiduif (soort schoteltje). Twee leden staken er bovenuit en hebben hiermee een prijs verdiend. De prijs wordt nabezorgd.
Na een heerlijke barbecue zijn de deelnemers moe maar voldaan naar Waalwijk teruggereisd.
Hierbij nog wat impressiefoto’s.
2023
Wacht niet te lang want vol = vol!
Geef bij je aanmelding duidelijk aan als we rekening moeten houden met allergieën/dieetwensen.
2023
Op een zonnige vrijdagochtend bezoeken Coert van Caem en Marloes Rijken Stahl Europe. We spreken daar met Maarten Hak, inmiddels 7 jaar site manager van de plant in Waalwijk.
Stahl, waarvan Harry Stahl de oprichter is, is in 1953 gestart in Waalwijk. Samen met het buurbedrijf Covestro vormde Stahl ooit 1 bedrijf. In de jaren 90 zijn de twee bedrijven afzonderlijk verdergegaan.
Stahl is
marktleider en groot in flexibele coatings, onder andere voor de automobiel
industrie.
Het
expertisecentrum in Waalwijk richt zich op het ontwikkelen van hoogwaardige en
duurzame oplossingen voor allerlei flexibele ondergronden. Deze variëren van
slimme oppervlakken die van kleur veranderen met temperatuurwisselingen tot
speciale producten die zorgen voor een luxe uitstraling en dat iets aangenaam
aanvoelt. De ontwikkeling en toepassing van nieuwe oplossingen is daarbij
ontzettend belangrijk. Van het team van 230 medewerkers zijn er maar liefst 50
werkzaam op de Research & Development afdeling. Hierbij probeert men de
medewerkers ruimte te geven om zich te ontwikkelen en daarbij ook het aanbod
door te ontwikkelen.Voorop lopen en kwaliteit blijven leveren is het streven.
Daarbij hoort
een pakkende purpose “Touching lifes, for a better world”.
Veiligheid
staat bovenaan (zeker ook omdat ze BRZO gekwalificeerd zijn) waar niet alleen
van de medewerkers maar ook van de leveranciers gevraagd wordt hier continu op
door te ontwikkelen.
Naast
veiligheid en innovatie is Sustainability een van de pijlers. Dit vertaalt men
door onder andere een team van 5 ESG (Environmental, Social, and Governance)
medewerkers. Inmiddels is er ook op het gebied van duurzaamheid flink
doorontwikkeld en heeft men de EcoVadis platinum status bereikt.
Maarten kijkt
uit naar de komende periode waar het herinvesteren in de locatie Waalwijk en
doorontwikkeling van de fabrieken centraal staan.
We hopen
Maarten vanuit WBP snel weer te ontmoeten!
2023
TEN Advocaten is een advocatenkantoor met ook vestigingen in Den Bosch en Oss. Bas is er werkzaam als advocaat en curator en Matthijs als advocaat.
Voordat ze in het nieuwe pand trokken is er grondig verbouwd waardoor de nieuwe ruimte helemaal past bij de huidige wensen van nu. De kleuren van de huisstijl (roze en blauw) zijn daarbij zelfs doorgedrongen tot het plafond.
TEN advocaten bedient met name het MKB en diens werknemers.
Matthijs en Bas zien nog geen echte stijgende lijn in het aantal faillissementen waar ze wel de zorgen van ondernemers horen toenemen. Ze staan achter het samen optrekken en leren van elkaar en zijn daarom ook aangesloten bij het WBP. Een volgende bijeenkomst zullen ze ongetwijfeld ook weer aansluiten!
Heb je vragen voor de heren, breng dan zeker een bezoek aan het nieuwe pand voor een kop koffie of stuur ze een bericht. Wij hopen ze in de rechtbank niet vaak tegen te komen! 😉
2023
Reserveer alvast in je agenda:
Jaaruitje WBP op 7 september (plusminus 13.00 uur - 22.00 uur).
We gaan er weer een mooie dag van maken!
Uitnodiging volgt binnenkort.
2023
Afgelopen donderdag is tijdens de Raadsvergadering van de Gemeente Waalwijk het Mobiliteitsplan vastgesteld.
Het (concept) mobiliteitsplan is hier te vinden.
Naar aanleiding van diverse geluiden vanuit ondernemers en de bijeenkomst die plaats heeft gevonden bij Van Haren vanuit het Brabants Mobiliteits Netwerk is er een brief gestuurd vanuit WBP en VNO-NCW Midden-Brabant (kijk hier).
Het belang van fietsbereikbaarheid van de bedrijven op de bedrijventerreinen (en daarbij ook de veiligheid) is daarin benadrukt.
We hebben in de brief nadrukkelijk de oproep gedaan aan de raadsleden om vooral het fietsplan (Fietsvoorzieningen op de Havens) van 5.000.000 euro, onderdeel van het Mobiliteitsplan, prioriteit te geven.
Daarnaast vinden we dat de ontwikkeling van de gemeente Waalwijk een integrale opgave is. Dus naast de bouw van woningen, een HOV-systeem, een goed fietsnetwerk, dient ook uitvoering te worden gegeven aan projecten die reeds besloten zijn, maar door nationale problematieken, zoals stikstof, stilliggen, zoals de GOL.
We houden het vervolg hiervan in de gaten en houden jullie uiteraard op de hoogte!
Namens bestuur WBP
2023
We blikken even terug op de Nieuwjaarsbijeenkomst van het Waalwijks Bedrijven Platform waar Coert van Caem en Sacha Ausems de bijeenkomst openden.
Voor 2023 wordt de ondernemers niet alleen geluk, gezondheid en succes gewenst maar ook bereikbaarheid. Er wordt kort ingezoomd op wat #geluk voor eenieder is. Vaak zijn het momenten waarin we tevreden zijn met de situatie en ook meenemen hoe anderen zich hierin voelen. De ondernemers zijn ook uitgenodigd om samen op te trekken waar nodig.
Onder het genot van een hapje en drankje werd er met elkaar bijgepraat waar Lida Straathof de menigte nog stil kreeg met haar stem. De avond werd afgesloten na een dessert en kop koffie. De kop is er weer af!
Dank aan Lida Straathof (voor de prachtige zang), Cookaholics - Creatieve Catering (voor het heerlijke diner) en het Schoenenkwartier (voor het faciliteren van de organisatie)!
2023
Graag vragen wij jullie aandacht voor de Inventarisatie ondersteuningsbehoefte ondernemers van het Platform Veilig Ondernemen (PVO). Via een vragenlijst inventariseert het PVO waar Brabantse en Zeeuwse ondernemers op het gebied van veiligheid en criminaliteit tegenaan lopen en waar zij mee geholpen zijn. Op basis hiervan wordt er verdere invulling gegeven aan de agenda voor 2023. De vragenlijst vul je in via de volgende link
Alvast hartelijk dank voor je bijdrage!
2022
Op vrijdag 15 september 2022, bezochten Coert van Caem en Marloes Rijken de site van Covestro in Waalwijk. Voor velen ook nog bekend onder eerdere namen als Polyvinyl Chemie Holland B.V., ICI, NeoResins of DSM.
Onlangs vierden ze het 60-jarig bestaan van de locatie waar inmiddels 450 FTE werkzaam zijn in o.a. productie, logistiek, R&D, applicatie ontwikkeling en marketing & sales.
De site ontwikkelt, produceert en verkoopt onder meer bindmiddelen voor verven en lakken en hoogwaardige watergedragen harsen voor coatings, inkt en hechtmiddelen. De site blijft zich richten op duurzaamheid en draagt zo bij aan een mooiere en betere wereld voor toekomstige generaties. Het 60-jarig bestaan werd ook gevierd met de opening van een nieuw parkeerterrein, dat voorzien is van heel wat groen en dat als koelcorridor de hittestress op het bedrijventerrein moet helpen te verminderen, door koelere lucht vanuit de haven aan te voeren.
Veiligheid en krapte op de arbeidsmarkt zijn daarnaast thema’s die we bespraken met Gerard van Binsbergen, site manager van Covestro Waalwijk. Ook op onze site zoeken we nog een aantal fijne collega’s (https://bit.ly/3D7vluN), vertelde Gerard.
“Samen moeten we de problematiek oppakken. Als grote werkgever in de regio dragen wij graag ons steentje bij via onder andere een lidmaatschap van WBP en VNO-NCW Brabant Zeeland” aldus Gerard.
2022
Woensdag 13 juli
vond het jaarlijkse uitje plaats voor WBP-leden. Dit jaar extra feestelijk
vanwege het feit dat de afgelopen 2 jaar geen uitje heeft plaats gevonden en
het een lustrumuitje betrof.
De bestemming:
Rotterdam.
Met de bus werd de eerste activiteit bereikt. Een workshop Graffiti. Met mooie foto’s en schilderijen tot resultaat.
We vervolgden de middag met een rondrit in een historische tram en eindigden met een diner bij Kaat Mossel, een van Rotterdams beste visrestaurants als je het ons vraagt.
Dank aan eenieder die erbij was en vast een fijne zomer!
Gelukkig hebben we ook de foto’s nog 😊
2022
Onlangs is er vanuit het Brabants MobiliteitsNetwerk een campagne gestart om meer medewerkers gebruik te laten maken van de fiets en de nieuwe snelfietsroute de F261. Zo helpen we samen aan een gezondere leefstijl, minder verkeersdrukte en een beter klimaat. In 2021 is de nieuwe snelfietsroute F261 (tussen Tilburg, Loon op Zand en Waalwijk) geopend. Hierop kunt u prettig doortrappen zonder te veel obstakels zoals verkeerslichten en drempels. Uw medewerkers kunnen gebruik maken van deze route om zo naar werk te komen!
Om het gebruik van de snelfietsroute F261 te
stimuleren heeft Sjees een leuke campagne opgezet, waaronder een e-bike probeerpool om gratis 30 dagen
lang een e-bike te proberen. Hier zitten 3 (kleine) randvoorwaarden aan:
> Je woont in een gemeente rondom de F261 (Tilburg, Loon op Zand,
Kaatsheuvel, Waalwijk)
> Je kunt op de fiets naar het werk
> Je bent benieuwd hoe het is om op een e-bike rond te Sjeesen
Aanmelden voor de e-bike probeerpool kan via deze link: https://bit.ly/39FL7ko
Voor vragen kunt u mailen naar etiennelataster@visitbrabant.com
2022
Ad Spijkers en Frans Dilven zijn de huidige eigenaren van Mega Collections.
Ron Michels bezoekt Frans Dilven op een zonnige vrijdagochtend.
Het grootste deel van de business: het verkopen van bloempotten en manden.
Ze komen vooral uit het verre oosten maar ook Tunesië, Egypte en Brazilië.
De potten worden geleverd aan het middensegment waar ze in de afgelopen 10 jaar verdrievoudigd zijn.
Met panden aan de Zijlweg en de Veerweg bezitten Frans en Ad zo’n 50.000m².
Helaas is de SDE-subsidie komen te vervallen en kunnen niet alle daken volgelegd worden met zonnepanelen.
Vanwege het nieuws dat TenneT het energienet in Brabant en Limburg sluit krijgt ook Mega Collections voorlopig geen vergunning. Zie https://www.bd.nl/breda/werkgevers-over-stroomstop-in-brabant-verbijsterend-dat-het-in-nederland-zo-ver-heeft-kunnen-komen~a2926a72/
Ook wat betreft bereikbaarheid ziet Frans uitdagingen. Een goede haven en rondweg is in Waalwijk nodig om echt mee te kunnen.
Wat betreft personeel gaat het gelukkig goed.
Opmerkelijk is het feit dat er geen vacatures op de website staan. Frans geeft trots toe dat er weinig verloop is en er een goede cultuur heerst.
Met circa 90 medewerkers komen de meeste mensen via-via binnen.
Hij vindt het belangrijk dat de medewerkers met plezier naar het werk komen. Tijdens een bezoek aan de showroom zien we de diversiteit aan producten en de medewerkers die bezig zijn met het picken van orders.
De trots die Frans uitstraalt is verdiend!
We hopen dat hij zijn signalen blijft delen met WBP en danken hem voor zijn tijd voor we weer de auto in stappen.
2022
Coert van Caem en Constantijn Lantau kennen elkaar al geruime tijd. Beide vaders hebben samengewerkt vanuit Van Caem en Paclan. Maar tijdens ons bezoek spraken we over de kansen en uitdagingen wanneer het gaat over ondernemen in Waalwijk.
Foldy Pac Europe levert innovatieve en efficiënte verpakkingsproducten. Ze hebben een vestiging in Waalwijk, waar plusminus 50 medewerkers werkzaam zijn en een vestiging in Roemenië met 8 medewerkers.
De uitdaging in de huidige tijd is het vinden van geschikt personeel. Foldy Pac Europe voert een ambacht uit, het maken van (veelal houten) verpakkingen vraagt maatwerk. Anderzijds biedt ieder vervoer een (technische) uitdaging waar grote namen als Vanderlande en ASML tot de klanten van Foldy Pac Europe behoren.
Constantijn vertelt trots over de groei en ontwikkeling van het bedrijf. Daarnaast zijn ze ook bezig met de omgeving en het milieu. Er is volop afstemming met de buren vanwege het feit dat het bedrijf zich in een doodlopende straat bevindt. Dit zorgt soms voor uitdagingen vanwege de (lange) vrachtwagens die in de straat moeten leveren maar ook keren. Ookal is het niet altijd makkelijk, men blijft denken in mogelijkheden en samenwerking.
WBP dankt Constantijn voor de gastvrijheid en hoopt dat er nog vele koffiemomenten samen zullen volgen!
2022
Op 21 april waren we te gast bij NOVOMATIC Netherlands waar
Jeroen van Brunschot en Sylvia de Koning leden van WBP ontvingen.
Je
waant je in een andere wereld als je de ontvangstruimte instapt. NOVOMATIC,
opgericht in 1980, is onderdeel van een Oostenrijkse groep waar in Nederland
ongeveer 350 mensen werkzaam zijn.
De
twee business units zijn actief in de
exploitatie van kansspelen in zowel horeca als speelautomatenhallen en in de
ontwikkeling, productie en verkoop van kansspelen, online software ontwikkeling
en systeem- en platformontwikkeling. Een
markt met volop uitdagingen waar NOVOMATIC nog steeds kansen ziet.
Na de
rondleiding volgt de ALV waar er teruggekeken wordt naar het afgelopen jaar,
zowel financieel als qua activiteiten. Voor
2022 staan er weer een aantal evenementen op de planning.
De
contributie wordt voor dit jaar (wederom) vastgesteld op € 220,- waar de
facturen zo spoedig mogelijk verstuurd worden.
Het
bestuur kijkt er naar uit om iedereen tijdens het lustrumuitje weer te zien!
Hartelijk groet namens het bestuur van WBP
2022
Beste allemaal,
De link naar het platform in onderstaande mail werkt niet bij iedereen. Door hier te klikken, komt u meteen bij het platform.
Op het platform vindt u ook de link naar het webinar dat morgenavond plaatsvindt. In deze mail deel ik alvast de directe link naar het webinar: https://www.youtube.com/watch?v=8c08zPs_v7o Aanmelden voor het webinar is niet nodig.
Excuses voor eventuele verwarring door de link in onderstaande mail.
Vriendelijke groet,
Babet Hendriks
Van: Babet
Hendriks <b.hendriks@mobycon.nl>
Onderwerp: Uitnodiging webinar en praatcafés voor het Mobiliteitsplan van de Gemeente Waalwijk
Beste ondernemer,
De gemeente Waalwijk gaat de komende tijd aan de slag met het opstellen van een nieuw Mobiliteitsplan. Hierin komen de plannen en maatregelen voor alles dat te maken heeft met verplaatsingen, verkeer en vervoer tot 2030. De gemeente vindt het belangrijk dat iedereen die woont, werkt of betrokken is bij de gemeente de kans krijgt om mee te denken over de inhoud van het mobiliteitsplan. In april 2022 komen daarom een aantal participatiemomenten voor inwoners en ondernemers. Wij nodigen u als ondernemer daarom van harte uit om hieraan mee te doen en mee te praten over de toekomstige mobiliteit in Waalwijk!
Op welke momenten kunt u meedoen?
De komende tijd wil de gemeente samen met u invulling geven aan het mobiliteitsplan, op verschillende momenten en manieren:
Het Waalwijkse Mobiliteitswebinar
Op woensdag 6 april van 19.30 uur tot 21.00 uur start de gemeente met een gratis, live webinar over mobiliteit. Tijdens het webinar hoort u meer over wat mobiliteit precies is, mobiliteitsontwikkelingen en wat deze voor u betekenen, komen de wethouder en inspirerende sprekers voorbij en kunt u vragen stellen en uw mening geven over mobiliteit in de gemeente. De onderwerpen van het webinar zijn:
- Meer lopen en fietsen in het centrum
- Mobiliteit voor iedereen in de gemeente Waalwijk
- Slimme- en deelmobiliteit in de gemeente Waalwijk
Tijdens het webinar is er ruimte om uw mening te delen en vragen te stellen aan de wethouder en de sprekers.
Praatcafés
Op donderdag 14 april van 19.00 – 21.30 organiseren we een praatcafé in het Gemeentehuis van Waalwijk.
Tijdens de praatcafés hoort u meer over de ontwikkelingen binnen mobiliteit en wat de gemeente daarmee wil doen in uw woonplaats. Ook kunt u vertellen wat u opvalt, wat u belangrijk vindt en wat u graag anders ziet. U kunt hierbij genieten van een hapje en een drankje. Inschrijven is niet nodig.
Meer informatie over mobiliteit in de gemeente, het mobiliteitsplan en hoe u mee kunt denken vindt u op www.mobycon.mett.nl/waalwijk . U kunt hier ook uw mening delen en digitaal meepraten over mobiliteitsthema’s.
Deel deze uitnodiging met uw netwerk
Wij stellen het erg op prijs stellen als u deze uitnodiging ook met uw netwerk deelt. We willen graag zoveel mogelijk input verzamelen voor het nieuwe Mobiliteitsplan bij een zo breed mogelijk publiek.
Vragen en informatie
Heeft u nog vragen over het Mobiliteitsplan of meewerken hieraan? Dan kunt u contact opnemen met Babet Hendriks van Mobycon via b.hendriks@mobycon.nl. De gemeente werkt samen met Mobycon bij het maken van het mobiliteitsplan.
Met vriendelijke groet,
Babet Hendriks
Adviseur Mobiliteit
Mobycon
Delft - Zwolle - Den Bosch - Ottawa
Europalaan 28D
5232 BC ‘s-HertogenboschT 073 523 10 65
M 06 28 70 67 22
www.mobycon.nl
2022
Save the date: 12 oktober, ALV en bezoek SG De Overlaat.
Plusminus 16:30 uur tot 20:00 uur. Nadere info volgt zsm!
2022
Aan het roer van Henningsen Nederland staan Henri van Boxtel en Corné van Loon. Henri is vanaf dag 1 betrokken bij de organisatie en denkt er voorlopig nog niet aan te stoppen. Corné is ruim 5 jaar geleden ingestapt en commercieel directeur.
Henningsen is in handen van het Japanse Ariake. In Waalwijk produceren ze gedroogde vleesproducten (poeders en granulaten) van met name kip- en rundvlees. Maar ook varkensvlees, schaap en eend behoort bij de mogelijkheden. De producten wordt uiteindelijk verwerkt voornamelijk in de food Industry, zuivel, maar ook in babyvoeding, noodle pots, flavours en snacks en in het hogere segment voor de Petfood Industry.
De bekendste variant is de bouillontablet.
Henri en Corné zien veel kansen maar ook uitdagingen in de huidige markt. De vogelgriep en oorlog in Oekraïne helpen daar niet bij. Daarentegen blijven ze nadenken over de mogelijkheden om te verduurzamen en om nieuw personeel aan te trekken.
Met een enorm enthousiasme blijven de heren ondernemen en krijgen we ook een kijkje in de productie. Veiligheid is een van de speerpunten waar het bedrijf strikte maatregelen neemt.
Door met kleuren te werken (van veiligheidsschoenen tot materialen) worden medewerkers gewezen op de te nemen maatregelen. Ook luchtstromen en afscheidingswanden behoren tot het palet om de kwaliteit en productveiligheid te garanderen.
Voor samenwerking staan de heren zeker open waar we de heren ook graag weer zien bij de volgende bijeenkomst van WBP.
2021
Vrijdagochtend 10 december: David Kuijsters en Pim Kos zijn in gesprek met Coert van Caem en Willem van der Linden van het WBP.
Vol enthousiasme vertellen de heren hoe ze samen begonnen zijn. David heeft gewerkt bij Google en Van Haren. Pim heeft econometrie gestudeerd. Ieder nemen ze de eigen ervaring mee in PositiveDigits.
PositiveDigits is de adviseur die bedrijven helpt bij het opbouwen van een sterke online positie en het realiseren van groeiambities.Er wordt gestart met een analyse van het veld met haar producten en concurrenten. Data is hierbij erg belangrijk: om goed te kunnen interpreteren en groei te kunnen inzien.
Waarin ze onderscheidend zijn ten opzichte van andere marketingbureau’s is de directe aanpak. De eerste stappen worden gezet met het resultaat dat er aankopen plaatsvinden. Do, volgens de See, Think, Do & Care methode. Voor ieder marketingbudget zijn er stappen te zetten aldus de heren. Er wordt gestreefd naar een goede klantrelatie waar ook veel klanten meegroeien met PositiveDigits.
Ze hopen binnenkort fysiek andere ondernemers te ontmoeten bij het Waalwijks Bedrijvenplatform. Voor een kop koffie is men altijd welkom in het pand aan de Van Schijndelstraat!
2021
We hopen op een later moment weer fysiek samen te komen en te proosten op een beter jaar 😊
Vanuit het bestuur wensen we jullie fijne feestdagen en een goed en gezond jaareinde!
2021
Onlangs zijn Coert van Caem en Willem van der Linden op de koffie gegaan bij Derk en Guus Euwen van Altena Group. Altena Group is een familiebedrijf
dat echt betrokken is bij de klant. Een organisatie die op zorgvuldige en
innovatieve wijze zorgt voor duurzame efficiency van installaties in de
luchtbehandeling- en petrochemische industrie.
De organisatie kent zijn oorsprong
als chemisch technologisch reinigingsbedrijf. Het werd in 1976 opgericht door
Bas Euwen. Met zijn eenmanszaak aan huis speelde hij in op de behoefte van
grote industrieën aan het chemisch reinigen van hun installaties. Bas Euwen droeg in 1996 het
management van Altena Group over aan zijn zonen Derk en Guus Euwen, de huidige
DGA's van Altena Group.
Inmiddels heeft het bedrijf 150
medewerkers en meer dan 70 bussen op de weg die klanten in en buiten Nederland
bedienen op het gebied van renovatie en onderhoud van
luchtbehandelingsinstallaties en reiniging binnen de petrochemische industrie.
Vandaag de dag bestaat de organisatie uit vijf disciplines; Altena Industrial
Cleaning, Altena Projects, Altena Services, Altena Offshore en Altena
Rental.
Door continue aandacht voor
verbetering van kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu draagt Altena
Group bij aan een betere toekomst van het klimaat.
Derk en Guus Euwen zijn
gepassioneerde ondernemers met hart voor hun bedrijf en trots op de
medewerkers. We hopen de heren snel weer bij
het WBP te mogen ontmoeten!
2021
Tijdens de laatste ALV is er een bedrijfsbezoek aangekondigd dat plaats zou vinden op 10 november as bij Novogaming. Deze bijeenkomst zal woensdag niet doorgaan. We brengen jullie zo spoedig mogelijk op de hoogte van de nieuwe datum!
Blijf gezond en hopelijk tot snel.
Bestuur WBP
2021
Alle betrokken publieke instanties moeten nu echt samen een oplossing vinden voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). Die oproep doen het Waalwijks Bedrijvenplatform (WBP) en ondernemersvereniging VNO-NCW Brabant Zeeland. “De besluitvorming over de GOL laat nu al drieënhalf jaar op zich wachten. Het gevolg is dat dat de GOL als oplossing an sich ter discussie staat en er zelfs extra stappen moeten worden gezet om het gebied tussen Waalwijk en Den Bosch goed ontsloten te houden,” aldus Coert van Caem, voorzitter WBP. Aanleiding is de nieuwe vertraging bij de Raad van State, die een uitspraak moet doen.
Van slimme oplossing tot hoofdpijndossier
Op 1 oktober zou eigenlijk gestart worden met de uitvoering van de GOL, maar dat is dus niet meer haalbaar. Waar de GOL bedoeld was als slimme oplossing om het gebied langs de A59 tussen Waalwijk en Den Bosch goed ontsloten te houden, duurt de voorbereiding alleen al dermate lang dat het oplossend vermogen van het project zelf nu ter discussie staat. Tot overmaat van ramp leidt het oponthoud ook tot vertraging bij de projecten Haven 8 en de nieuwe insteekhaven van Waalwijk. Het Noordelijke gedeelte van de GOL dient namelijk als ontsluitingsweg voor de daar gelegen bedrijventerreinen en de haven. ‘’Dit komt de ontwikkeling van Waalwijk niet ten goede,’’ vervolgt Van Caem. “De insteekhaven moet het multimodale goederenvervoer van logistieke hotspot Waalwijk vergroten. Dit lukt nu niet, waardoor ook de CO2-besparing tegen zal vallen.”
A59 verbreding inmiddels ook noodzakelijk
“Inmiddels moeten we ook realistisch gaan nadenken over de verbreding van de A59”, zeggen de voorzitters van de betreffende regio’s van VNO-NCW Brabant Zeeland. “We zijn namens VNO-NCW Brabant Zeeland betrokken bij de verstedelijkingsakkoorden in de regio en de daaraan gekoppelde Regionale investeringsagenda. Als de komende jaren in Oosterhout, Waalwijk, Den Bosch en Oss duizenden woningen gebouwd worden, komt de bereikbaarheid verder onder druk te staan. Een robuuste A59 -corridor is dus een must. De toename van thuiswerken daarin geen verschil. We hoeven niet te vertellen dat de files weer terug zijn, die verbreding is dus geen luxe.”
Vragen over dit bericht kunt u richten aan:
Marloes Rijken
rijken@vnoncwbrabantzeeland.nl
06-303416 23
2021
Jos Spapens heet ons van harte welkom als we het kantoor bij Lightronics binnenlopen.
Ze werken dagelijks gepassioneerd aan een CO2 neutrale toekomst door het, op een maatschappelijke, duurzame en economische verantwoorde manier, ontwikkelen en vermarkten van professionele verlichtingsoplossingen. Lightronics engineert, assembleert en test de kwaliteit van haar armaturen in Waalwijk.
Een bewogen jaar is het geweest maar Jos is bovenal trots op het team. Hij heeft circa 90-100 man in dienst op nu tijdelijk twee locaties. Juni 2022 hopen ze het vernieuwde pand te openen voor assemblage en magazijn.Een eerste beurs is inmiddels bezocht waar Jos ziet dat materiaaltekorten innovatie in de weg staan.
Wat zijn thema’s waar Jos in zijn bedrijf tegenaan loopt die
relevant zijn voor het WBP:
De verkeersveiligheid op de bedrijventerreinen, de netcongestie
en de stikstof en PFAS problemen.
Tijdens een volgend bestuurlijk overleg met de gemeente Waalwijk waar we in gesprek gaan met Burgemeester & Wethouders nemen we deze onderwerpen uiteraard mee.
Jos nodigt tot slot de nieuwe burgemeester, Sacha Aussems, graag uit voor een bezoek op de (nieuwe) locatie!
2021
Beste leden,
Wij vertrouwen op de goede wil
van onze leden en respecteren ieders keuze. We organiseren onze bijeenkomsten
in een veilige omgeving, binnen de dan geldende coronamaatregelen, op locaties
en in samenwerking met partijen die de handhaving kunnen garanderen.
Daarom vragen
wij je voor deze ALV een coronatoegangsbewijs te tonen. De makkelijkste manier is om dat te
doen via registratie van uw vaccinatie- of testgegevens in de CoronaCheck-App, waarmee je een makkelijk te
scannen QR-code krijgt. De app is te downloaden voor Android
of Apple.
Je kunt de QR-code ook printen en meenemen. Heb je geen QR-code? Dan vragen we
je om een negatief testbewijs te tonen.
We zien je graag aanstaande woensdag 29 september om 15.00 uur.
2021
Beste Leden,
|
2021
Dick is sinds januari 2020 managing director bij Systemair BV in Waalwijk.
Systemair is fabrikant en leverancier van energiezuinige ventilatoren & accessoires, luchtverdelingsproducten & brandbeveiliging, compacte WTW-units en standaard & modulaire luchtbehandelingsunits. Systemair biedt hoogwaardige, betrouwbare systeemoplossingen voor de utiliteit, gezondheidszorg, industrie, marine & offshore, scholen en parkeergarages. Zowel voor nieuwbouwprojecten als voor renovatie en upgrading.
In Nederland heeft Systemair twee locaties (Harderwijk en Waalwijk). Dick zelf woont in Zeist waar hij afwisselend op de locaties in Waalwijk en Harderwijk aanwezig is.
Met 180 medewerkers op de payrol en 20-40 flexmedewerkers in het seizoen zijn ze een middelgrote MKB-er maar als volledige dochter van het Zweedse Systemair AB zijn ze ook wereldwijd actief.
Door alle coronaperikelen ziet Dick dat het nog belangrijker is om de maakindustrie dichter bij de markt te halen. Het vinden van gekwalificeerd personeel is een uitdaging. Dick zou graag jonge mensen willen aannemen die zich het vak eigen maken en willen leren van de huidige ervaren medewerkers.
Door samenwerking met opleidingsinstellingen en het aanbieden van stages proberen zij deze interesse in Systemair aan te wakkeren.
Ook het tonen van hun producten bij opleidingsinstellingen helpt hierin.
Dick werkt hard om de collega’s betrokken en gemotiveerd te houden en hierin zelf het goede voorbeeld te geven.
Hierin ziet hij wel dat thuiswerken deels de werkzaamheden op locatie vervangt. Maar het persoonlijke contact zorgt zeker voor iets extra’s.
Vanuit het WBP hebben we nu kennisgemaakt met Dick en Systemair. We hopen elkaar onder andere op de bijeenkomsten van het WBP weer tegen te komen!
Want een fysieke
bijeenkomst blijft belangrijk om met elkaar te kunnen verbinden.
Heb je ook interesse in een WBP bedrijfsbezoek, meld je dan nu aan; wbp@vnoncwbrabantzeeland.nl
We komen graag bij je langs.
2021
Coert van Caem en Cees van den Noort blijken elkaar al eens eerder gezien te hebben maar waar precies komen ze niet achter in het uur dat ze elkaar spreken. Beiden zijn in ieder geval voorzitter van een ondernemersvereniging; Cees bij VOCD (Vereniging Ondernemers Contact Dongen) en Coert bij WBP (Waalwijks Bedrijven Platform).
Daarnaast vormt Cees samen met zijn nichten Joyce en Babs de directie van Van den Noort.
Opererend vanuit de hoofdvestiging in Dongen, met nevenvestigingen in Waalwijk, Breda en Heerle, richt het bedrijf zich voornamelijk op Midden- en Zuid-Nederland waar ze actief zijn op het gebied van afvalinzameling, recycling, infra en in de handel van zand en puingranulaat.
Sinds de oprichting in 1944 is de basis gelegd voor een zelfstandig en onafhankelijk Brabants familiebedrijf. Dagelijks staat een gepassioneerd team van ruim 85 medewerkers klaar om industriële bedrijven, productie- en bouwbedrijven, dienstverlenende en non-profit organisaties, overheden, midden- en kleinbedrijf, maar daarnaast ook particuliere opdrachtgevers, van dienst te zijn. Hiermee trachten ze de klanten te bedienen met een hoog serviceniveau: wat vandaag binnenkomt, moet morgen geregeld zijn.
Tijdens zijn studie is Cees bij Van den Noort begonnen met de eerste werkzaamheden bij het familiebedrijf. “Bij thuiskomst een paar uurtjes en dan ’s avonds aan het huiswerk. Ook in het weekend werd er regelmatig gevraagd of ik even kwam helpen.”
Inmiddels is hij 22 jaar in dienst en kent hij het bedrijf van voor tot achter. Hij houdt zich voornamelijk bezig met de afvalinzameling en sales.
Recent is er ook een accountmanager gestart met meer focus op Waalwijk omdat het aantal klanten daar blijft toenemen.
Cees ziet bijeenkomsten van WBP als waardevol waar je de gelegenheid krijgt diegene te leren kennen die je nog niet kent. Kennis is belangrijker, kennissen zijn nog belangrijker, aldus Cees. Elkaar ontmoeten is belangrijk zodat de lijntjes (regionaal) kort zijn!
2021
Op Woensdag 29 September zal de ALV van WBP plaatsvinden.
We starten om 15.00 uur en heten jullie van harte welkom in het Mandemakers stadion.
Het programma van de ALV volgt zo snel mogelijk.
2021
Creatief en ondernemend bezig zijn is Stephan zijn passie.
In onze ontmoeting met Stephan van Caulil vertelt hij hoe belangrijk het is om te doen wat je graag doet! Focus op ondernemerschap met iedere dag weer plezier in je werk zijn belangrijke aspecten.
En dat doet Stephan dagelijks met een klein team en veel enthousiasme.
“Promotionele artikelen en relatiegeschenken dekken niet de volledige lading, het zijn communicatiemiddelen, zeker in deze tijd! De artikelen die we voorstellen zijn de verbindende factor tussen organisaties en de klant of doelgroep, waar ze gebruikt worden om in beeld te blijven” aldus Stephan. Ze zijn bij Benito sterk in het meedenken met de klant en oplossingen zoeken om onderscheidend in de markt te opereren. Ook op het gebied van duurzame verpakkingen en het gebruik van milieuvriendelijke materialen wordt er continu meegedacht waar het voor de hele branche een hot issue is!
Stephan kijkt uit naar de fysieke bijeenkomst van het WBP. De ALV staat al gepland in het najaar en we hopen van harte dat we deze bijeenkomst weer fysiek morgen organiseren.
Niets gaat toch boven intermenselijk contact, ervaringen delen met andere ondernemers en zichtbaar zijn voor elkaar!
Meer weten of Benito ook voor jouw onderneming “out of the box” kan denken?
Kijk dan op https://www.benito.nl/
Heb je ook interesse in een WBP bedrijfsbezoek waar we je graag meer vertellen over het verhaal achter de koffiebeker van Benito, meld je dan nu aan; wbp@vnoncwbrabantzeeland.nl
2021
Een warm welkom kregen wij van Philus van Laarhoven op locatie bij Ben de Graaff Project tijdens ons bezoek van 11 juni jl.
Willem van der Linden, bestuurslid WBP maar ook werkzaam bij RKC, kent Philus nog van een eerdere samenwerking; het knuffelkleed in het Mandemakers-stadion.
Philus was jaren werkzaam voor Ben de Graaff. Een ondernemer bij velen bekend waar er binnen de organisatie de nodige specialisaties doorontwikkeld zijn: van bekleding van vloeren, wanden tot ramen en trappen. Samen met een compagnon (Geert-Jan Kolen) runt Philus onder andere Ben de Graaff project. Als onderaannemer in de bouwnijverheid zijn ze momenteel razend druk! Met meer dan 50 collega’s zijn ze nog altijd op zoek naar jong talent op het gebied van transport, management support en marketing. Philus licht toe: “Je moet de jeugd laten spreken als je jeugd aan wil spreken voor het aantrekken van nieuwe mensen”. Philus geeft aan graag te werken met stagiaires en heeft een goed contact met diverse scholen. Deze verbinding is essentieel voor het binden en boeien van personeel en draagt bij aan een goede begeleiding van stagiaires in zijn bedrijf. Niet voor niets zijn ze een SBB gecertificeerd leerbedrijf.
Philus is blij met zijn lidmaatschap bij het WBP; “WBP faciliteert in het leggen van verbindingen met andere ondernemers in de regio. Ik kijk uit naar de fysieke bijeenkomsten waaronder de bedrijfsbezoeken”.
Meer weten wat Ben de Graaff project voor jou kan betekenen? Kijk dan op: https://www.bendegraaffproject.nl/
Heb je ook interesse in een WBP bedrijfsbezoek, meld je dan nu aan; wbp@vnoncwbrabantzeeland.nl
2021
Op 28 mei brachten bestuursleden van WBP Coert van Caem en Willem van der Linden een bezoek aan spuitgietbedrijf Naber Plastics waar zussen Maud en Steffi ons enthousiast ontvangen. Samen met broer Mike en de oprichters Wim en Lianne Naber zijn zij werkzaam binnen het familiebedrijf.
Sinds 2010 zit het Waalwijkse bedrijf gevestigd op het Haven 7 terrein. Naber Plastics specialiseert zich in “groene innovatieve” producten in verschillende markten, waaronder die van land- en tuinbouw, technische onderdelen, kunststof vloeren, speelgoed en voedselverpakkingen.
Het bedrijf is gevestigd in een supermodern pand waar werkelijk alles is ingericht om zo duurzaam mogelijk te produceren. Afgelopen jaar is op het dak het grootste glas-glas zonnepanelen project van Europa gerealiseerd, wel 6.690 zonnepanelen.
Op duurzaamheidsvlak werken ze ook samen met lokale partners. Zo worden de stoelen uit het RKC-stadion gerecycled door Maton - MG Plastics en komen de blauw-gele korrels bij Naber terecht waar er nieuwe producten van worden gemaakt. Als dat geen mooie samenwerking is?
Door aanhoudende groei is het bedrijf
doorlopend op zoek naar collega’s om het gezellige team te ondersteunen. Meer
weten? Neem een kijkje op de site www.naberplastics.com.
In het afgelopen jaar heeft het WBP bestuur niet stil gezeten. Het bestuur heeft zich het afgelopen jaar sterk gemaakt voor een positief ondernemersklimaat in Waalwijk. En dat willen we graag met onze leden delen. Op initiatief van het bestuur bezoeken bestuursleden, leden van het WBP voor een persoonlijk gesprek.
Binnenkort zijn we op de koffie bij Ben de Graaf Project en bij Benito promotiematerialen.
Meer weten of ook interesse in een bestuursbezoek? Mail dan naar wbp@vnoncwbrabantzeeland.nl
2021
WAALWIJK - GGD Hart voor Brabant opent een
nieuwe vaccinatielocatie in Waalwijk in de strijd tegen
corona. Mensen kunnen vanaf dinsdag 13 april voor een prik terecht in een
bedrijfspand aan de Gompenstraat 37. De GGD start daar met 1.000 vaccinaties
per dag. Het vaccineren gebeurt zeven dagen per week tussen 9.00 en 17.00 uur.
Voor het volledige artikel; zie
GGD opent nieuwe priklocatie in Waalwijk: 1.000 vaccinaties per dag | Coronavirus | bd.nl
2021
WAALWIJK - Als alles meezit, start
aannemerscombinatie Mourik Infra-FL deze zomer met de aanleg van de nieuwe
insteekhaven in Waalwijk. Dat is in ieder geval de hoop van wethouder Ronald
Bakker (VVD). Na bijna anderhalf jaar vertraging is de gemeente bezig de
allerlaatste plooien van het miljoenenproject glad te strijken.
Voor meer informatie, klik hier;
2021
Wat vind jij van jouw leefomgeving? Laat het de gemeente weten!
Wist je dat de omgeving waarin je woont en werkt invloed heeft op je gezondheid? Denk bijvoorbeeld aan voldoende groen, een schone en veilige buurt, weinig geluidsoverlast en aan goede wandel- en fietsroutes in de wijk. Gezondheid en een fijne omgeving zijn belangrijker dan ooit. Graag willen we in kaart brengen hoe we als gemeente samen met onze inwoners kunnen zorgen voor een gezonde leefomgeving. Daarvoor houden we een peiling.
Digitale vragenlijst
Hoe ervaar jij jouw
leefomgeving? Wat zou je willen verbeteren in jouw omgeving als het gaat om
gezondheid? Graag horen we jouw mening. Dat kan door het invullen van een
digitale vragenlijst. Het vraagt ongeveer 10 tot 15 minuten van je tijd. Invullen
kan tot en met 7 maart 2021.
Je vindt de vragenlijst via: su.vc/gezondwaalwijk
Wat doen we met de
informatie?
De uitkomst van de peiling is belangrijke
informatie voor de ontwikkeling van de Omgevingsvisie 1.5. In deze versie van
de omgevingsvisie maken we een start met het bepalen van lange termijn doelen
en ambities voor een gezonde fysieke leefomgeving. We willen meer oog hebben
voor de gezondheid van onze inwoners bij ruimtelijke ontwikkelingen in
Waalwijk. Bijvoorbeeld bij het bouwen van woningen, het uitbreiden van een
bedrijf of aanleggen van fietspaden.
Eenvoudigere regels
De Omgevingsvisie 1.5 is een stap op weg naar de uiteindelijke Omgevingsvisie.
Die willen we in 2024 klaar hebben. Daarmee bereiden we ons voor op de komst
van de Omgevingswet.
Met de Omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling eenvoudiger maken en samenvoegen. Zodat het straks bijvoorbeeld makkelijker is om bouwprojecten te starten. De Omgevingswet bundelt alle regels voor de leefomgeving in één wet. Meer informatie vind je op: waalwijk.nl/omgevingswet
2021
Beste leden,
Maandag 15 februari heeft Tino Appels, namens WBP, deelgenomen aan een Teams-meeting betreffende de uitvoeringsplannen van het GOL.
De presentatie werd verzorgd door de projectleider van uitvoerder Mourik.
Indien wenselijk kunt u ons een email sturen voor de toezending van de Power Point presentatie.
Ook werd er gesproken over de planning waar een geplande start op 1-8-2021 staat, onder voorbehoud van wegwerken laatste hobbel “stikstof”.
Zie ook het volgende artikel waar onlangs aandacht werd gevraagd voor de stikstofcrisis vanuit VNO-NCW Brabant Zeeland https://www.vnoncwbrabantzeeland.nl/wp-content/uploads/2021/01/Geef-ons-ruimte-voor-wederopbouw-stikstof-Brabants_Dagblad-20210128.pdf
2021
Mobiliteitsteam De Langstraat: ondernemend uit de coronacrisis
De coronacrisis heeft een impact op de samenleving die zijn weerga niet kent.
Ook de economie krijgt rake klappen. Een faillissementsgolf en een ontslaggolf
lijken niet te voorkomen. In De Langstraat zetten we ons in om die golven te
breken. Hier gaat Mobiliteitsteam De Langstraat voor zorgen. In januari start
de pilot en gaan we concreet aan de slag met het ondersteunen van ondernemers,
werknemers en ZZP’ers.
Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar het persbericht:
Persbericht De Langstraat
2021
Tijdens de ALV van 28 december jl. hebben jullie kennis kunnen maken met de nieuwe voorzitter van het WBP, Coert van Caem.Graag stellen we Coert ook even voor aan diegene die hier niet aanwezig waren en hem nog niet kennen:
Coert is afkomstig uit Waalwijk en ruim 25 jaar directeur en mede-eigenaar geweest van Van Caem Transporten B.V. in Waalwijk.
Coert is daarnaast ook actief als voorzitter van de voetbalclub S.V. Capelle in Sprang-Capelle. In zijn vrije tijd wandelt en fietst hij veel en is hij een liefhebber van snelle auto’s met name het merk met de ster! Coert ziet uit naar een meer dan prettige samenwerking met de huidige en nieuwe leden van WBP. “Naast een stijging van het aantal leden hoop ik dat we de belangen van de ondernemers in Waalwijk nog beter kunnen behartigen en we al het verzette werk tot dusver door kunnen zetten. De verbinding hierin met de regio en VNO-NCW Midden-Brabant is onderdeel hiervan. Daar ga ik me sterk voor maken”.
Het bestuur heet Coert van harte welkom!
Lot Gijzen neemt na 3 jaar afscheid als voorzitter van WBP. Hartelijk dank Lot voor al je inzet, tijd, energie en kennis! We blijven graag in contact met je als bestuurslid voor het Waalwijks Bedrijven Platform.
Tot slot is tijdens de ALV de begroting voor 2021 vastgesteld. Deze is akkoord bevonden door het bestuur. Hierin is ook een (eenmalige) contributiedaling van € 25,- voor ieder WBP-lid opgenomen.
2020
Helaas is het niet mogelijk om een fysieke bijeenkomst te organiseren. Het zal dus een online bijeenkomst worden in MS Teams. Je ontvangt na aanmelding een link voor de vergadering.
Wij realiseren ons goed dat er in deze tijd erg veel online bijeenkomsten zijn. Daarom heeft het bestuur besloten om de ledenvergadering dit jaar niet te koppelen aan een specifiek thema en de vergadering te beperken tot de noodzakelijke punten.
Na een periode van 3 jaar heeft de huidige voorzitter Lot Gijzen te kennen gegeven te stoppen met haar voorzitterschap. Het bestuur is in gesprek gegaan met een potentiële kandidaat. Tijdens de ALV vragen wij goedkeuring voor de invulling van het voorzitterschap per 01-01-2021 door Coert van Caem.
Tevens zal de begroting voor 2021 gedeeld worden.
Indien je graag een uitnodiging ontvangt kun je een email sturen naar
wbp@vnoncwbrabantzeeland.nl.
Hele fijne Kerstdagen gewenst en graag tot 28 december.
Met vriendelijke groet,
Namens het bestuur WBP,
Lot Gijzen - voorzitter
2020
Om het coronavirus onder controle te krijgen is het van cruciaal belang dat er op grote schaal kan worden getest en mensen snel de uitslag krijgen. Vorige week informeerde minister Hugo de Jonge de Tweede Kamer per brief over het testbeleid en het initiatief van het bedrijfsleven en VNO-NCW voor de inrichting van snelteststraten.
Testen op grote schaal en een snelle uitslag zijn volgens VNO-NCW cruciaal om het coronavirus onder controle te krijgen én daarmee economische en maatschappelijke activiteiten (weer) door te kunnen laten gaan.
Graag verwijzen wij jullie naar de laatste stand van zaken met betrekking tot de teststraten locaties in Midden Brabant: klik hier
Hartelijke groet,
Marloes Rijken, regiomanager VNO-NCW Midden-Brabant
2020
Beste leden,
Hopelijk gaat het jullie (naar omstandigheden) goed in deze lastige tijden. Vooruit kijken blijft lastig maar we hopen jullie snel allemaal weer fysiek te ontmoeten.
Voor 17 november a.s. stond er een Algemene Ledenvergadering gepland. Het bestuur heeft besloten om deze te annuleren.
Volgende week komt het bestuur digitaal bij elkaar en wordt er een nieuwe datum gepland voor deze vergadering.
Mochten jullie 17 november gereserveerd hebben kan deze dus uit de agenda. Hopelijk tot ziens en blijf gezond!
Namens het bestuur WBP,
Lot Gijzen
Voorzitter WBP
2020
De wijziging maakt met ingang van 15 september het extern salderen met veehouderijen met dier- en fosfaatrechten mogelijk.
Daarmee kunnen meer transacties van stikstofruimte plaatsvinden, zowel binnen als tussen sectoren. Bij elke transactie komt 30% van de aangekochte stikstofruimte ten goede aan de natuur, waarmee per saldo de depositie van stikstof daalt.
Voor een bedrijfsuitbreiding, de aanleg van een weg of het starten van een andere activiteit die stikstofuitstoot veroorzaakt is een natuurvergunning nodig. Met het wegvallen van het Programma Aanpak Stikstof (PAS) is het veel moeilijker geworden een vergunning te verkrijgen, omdat de initiatiefnemer ervoor moet zorgen dat de stikstofuitstoot in totaal niet omhoog gaat. Extern salderen geeft initiatiefnemers de mogelijkheid om, door het overnemen van stikstofruimte van een ander bedrijf, ruimte te creëren voor nieuwe economische of maatschappelijke activiteiten. Dit instrument staat naast de ADC-toets (alleen bruikbaar in geval van groot maatschappelijk belang) en intern salderen (binnen het bedrijf stikstofruimte vrij maken met bijvoorbeeld emissiearme technieken). Bij extern salderen kan een initiatiefnemer maximaal 70% van de overgenomen stikstofruimte inzetten voor nieuwe activiteiten, 30% komt ten goede aan de natuur. Extern salderen is nu al mogelijk, behalve met veehouderijen met productierechten. De wijziging van de beleidsregel maakt dat laatste ook mogelijk. Ook verleasen, het tijdelijk uitlenen van stikstofruimte, wordt met de wijziging mogelijk.
Structurele aanpak nodig
“Extern salderen is op dit moment een van de weinige beschikbare opties, en daarmee een heel belangrijk instrument om op korte termijn vergunningverlening verder op gang te krijgen en ontwikkelingen mogelijk te maken,” licht Erik Ronnes, coördinerend portefeuillehouder Gebiedsgerichte Aanpak Stikstof, toe. “Voor de lange termijn moet wel werk gemaakt worden van een structurele aanpak. Daar blijven wij ons met het Rijk en de andere provincies voor inzetten. Het advies van de Commissie Remkes geeft goede handvatten. Intussen biedt extern salderen mogelijkheden. Bijvoorbeeld voor veehouders die vrijwillig willen stoppen of omschakelen, maar óók voor bedrijven die op duurzame wijze verder willen en daarvoor, al dan niet tijdelijk, extra stikstofruimte nodig hebben.”
Overleg betrokkenen
Het besluit komt nadat de provincies en minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit kort voor de zomer overeenstemming bereikten over de randvoorwaarden voor het zorgvuldig openstellen van deze vorm van extern salderen. De datum waarop provincies extern salderen openstellen verschilt, afhankelijk van de situatie in verschillende provincies. Ook voert de provincie overleg met de Brabantse landbouwpartijen. Die wijzen op de mogelijkheid dat (te)veel stikstofruimte van de landbouw afvloeit naar andere sectoren, ten nadele van veehouders die zich in de toekomst verder willen ontwikkelen. Het monitoren van transacties van stikstofruimte via een landelijke meldplicht en de afspraak het beleid na één jaar te evalueren, nemen naar verwachting van het college van GS de zorg van de agrarische sector deels weg.
Elies Lemkes-Straver, gedeputeerde Landbouw, Voedsel en Natuur: “Daarnaast hebben we nader overleg met de landbouwpartijen over eventuele aanvullende waarborgen in de toekomst. Vrijkomende stikstofruimte is beschikbaar voor alle economische ontwikkelingen. Daarbij staan we ook open voor initiatieven van de landbouwsector zelf om te zorgen dat er voldoende stikstofruimte voor ontwikkelingen in de eigen sector behouden blijft.”
Tegelijkertijd blijft de provincie bij het Rijk aandringen op een legalisering van de zogenoemde PAS-meldingen. Activiteiten met een beperkte stikstofuitstoot die onder het PAS waren vrijgesteld van de vergunningplicht en konden volstaan met een melding hebben nu alsnog een vergunning nodig. Om de activiteiten van deze ondernemers – die te goeder trouw hebben gehandeld – te legaliseren is extra stikstofruimte nodig. De minister heeft het op zich genomen hiervoor met oplossingen te komen.
Ontwikkelruimte in Brabant
Uit de eerste ervaringen met het Ondersteuningsloket Stikstof ontstaat het beeld dat er in Brabant, anders dan in veel andere provincies, meer aanbod is dan vraag naar stikstofruimte, als gevolg van de transitie van de veehouderij. In de praktijk moet blijken in hoeverre aanbod ook daadwerkelijk te matchen is met de vraag. Met het Ondersteuningsloket zet de provincie zich er bovendien voor in dat beschikbare ontwikkelruimte zo goed mogelijk wordt benut. Er is een regionaal stikstofregistratiesysteem in ontwikkeling dat het mogelijk maakt stikstofruimte die bij een transactie niet direct wordt benut, naast de 30% afroming die ten goede komt aan de natuur, te bewaren.
Sinds december 2019 gold in de Beleidsregel natuurbescherming een beperking op extern salderen met veehouderijen met dier- en fosfaatrechten, vanwege een verwachte wijziging van de meststoffenregelgeving door het ministerie van LNV. Nu deze wijziging niet nodig blijkt, vervalt de beperking. Hiermee kan een aantal economische en maatschappelijke ontwikkelingen, waaronder Logistiek Park Moerdijk en de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat, naar verwachting op korte termijn vergund worden en doorgang vinden. Ook kan de provincie een aantal wachtende vergunningaanvragen van agrarische en industriële bedrijven vergunnen.
2020
De Groene Pluim is voor bedrijven die serieus werk maken van Global Goals en een voorbeeld zijn in duurzaam ondernemen.
Kent u een bedrijf/onderneming die in aanmerking zou kunnen komen voor De Groene Pluim? Draag deze dan voor!
Je kunt je aanmelden op de site van de Groene Pluim
2020
Nieuwsbrief 38: Voorbereidende werkzaamheden en vergunningen In deze 38e nieuwsbrief leest u meer over de voorbereiding op de uitvoering en over vergunningaanvragen. _________________________________________ Voor de projecten in het programma Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat is begonnen met de benodigde onderzoeken en de voorbereiding van de uitvoering. In september zullen de eerste werkzaamheden buiten starten. Vergunningen aanvragen Eind mei worden de vergunningen voor deze voorbereidende werken aangevraagd. Het gaat hierbij om kapvergunningen en een aanlegvergunning voor het project Hoogwateraanpak ’s-Hertogenbosch (HoWaBo).
Na het verlenen van de benodigde vergunningen zullen twee projecten met groot maatschappelijke belang in het najaar gestart worden. Dit zijn de projecten Hoogwateraanpak ‘s-Hertogenbosch en de Noordelijke Parallelweg Waalwijk. Deze kunnen alvast starten, omdat deze ook al binnen het huidige bestemmingsplan mogelijk zijn.
Vooruitlopend op de definitieve realisatie van GOL starten in het najaar ook de voorbereidende werkzaamheden, waaronder het kappen van bomen. Het kappen van een aantal bomen is noodzakelijk, omdat op die plek als eerste de tijdelijke maatregelen getroffen moeten worden. Het gaat om zaken als het verleggen van kabels- en leidingen en het aanleggen van tijdelijke aansluitingen die toegang geven tot de werkterreinen. Deze kap wordt gecompenseerd binnen het programma GOL.
Relatie met Provinciaal Inpassingsplan
Project Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat De Oostelijke Langstraat is het gebied aan weerszijden van de A59 tussen 's-Hertogenbosch en Waalwijk. De provincie Noord-Brabant werkt samen met de gemeenten Heusden, ’s-Hertogenbosch, Waalwijk, Waterschap Aa en Maas en Rijkswaterstaat aan een substantiële verbetering van de Oostelijke Langstraat. Het doel van deze brede gebiedsaanpak is drieledig: · Natuur: het realiseren van drie ecologische verbindingszones om het Natuurnetwerk Brabant af te maken; · Water: Beschermingsmaatregelen om ’s-Hertogenbosch en omgeving verder te beschermen tegen hoogwater; · Verkeer: leefbaarheid van de omliggende dorpen vergroten door het verkeer via de juiste route op de plaats van bestemming te krijgen, zo min mogelijk via de kernen _______________________________________ Vragen of opmerkingen?
|
Nieuwsbri |
2020
|
2020
VNO-NCW en MKB-Nederland presenteren een nieuw corona-instrument voor ondernemers, dat onder meer berekent in hoeverre zij in aanmerking komen voor de overheidsmaatregelen en welke effecten die maatregelen hebben op hun financiële positie de komende periode. Deze coronacalculator is inmiddels live gegaan.
Aan toe zijn
Ondernemers komen door de coronacrisis acuut in de financiële problemen: omdat zij hun bedrijf verplicht hebben moeten sluiten, vanwege de thuisblijfadviezen van de overheid of door verstoorde (internationale) ketens. Vele ondernemers weten nu niet goed waar ze in aan toe zijn. ‘Met de nieuwe calculator helpen we ondernemers eenvoudig een weg te vinden in de steunmaatregelen die er zijn en welk effect ze hebben op hun liquiditeitspositie’, zegt VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer. ‘Zo proberen we extra ondersteuning te bieden in deze onzekere tijden.’
Verfijnen en uitbreiden
Volgens MKB-Nederland-voorzitter Jacco Vonhof ‘doe je ondernemen niet alleen. Wij steunen ondernemers waar we kunnen. In de lobby, maar ook praktisch zoals met deze calculator. We blijven deze tool komende tijd op basis van alle ervaringen en ontwikkelingen steeds verder verfijnen en uitbreiden.’
Actualiseren
De coronacalculator zet alle steunmaatregelen eenvoudig op een rij. Ondernemers krijgen snel inzicht in welke regelingen op hen van toepassing zijn, en een indicatie van tegemoetkomingen, kredietmogelijkheden en belastinguitstel. Ook wordt er een indicatie gegeven van de persoonlijke liquiditeitspositie de komende periode, gebaseerd op de eigen bedrijfsgegevens. Alles staat bovendien overzichtelijk in één persoonlijk dashboard. Er is een directe link naar relevante aanvraagformulieren en er wordt antwoord gegeven op veel gestelde vragen. De calculator, waaraan KPMG Meijburg heeft meegewerkt, is veilig en werkt snel, stellen VNO-NCW en MKB-Nederland. Veranderingen in de regelgeving worden verwerkt in de calculator.
2020
Ondernemers krijgen de mogelijkheid om verzoeken in te dienen tot uitstel van betalingen van alle gemeentelijke belastingen. De gemeente kiest er voor om maatwerk te verrichten. Dit betekent dat ondernemers verzoeken kunnen doen tot uitstel van betaling. Met ondernemers worden dan afspraken gemaakt tot het treffen van betalingsregelingen.
Deze maatregel gaat onmiddellijk in en duurt vooralsnog tot 1 juni 2020.
Lees meer via deze link
2020
Ondanks de hectiek van de crisis vonden maar liefst 160 leden de tijd om onze vragen te beantwoorden. We geven een overzicht van de problemen, de mogelijke oplossingen en de bijdrage die VNO-NCW Brabant Zeeland hieraan levert.
Naast de volksgezondheid hebben het gezond houden van de economie en het afwenden van een volledige lockdown de hoogste prioriteit bij onze ondernemers. Leden voelen enerzijds de druk om hun bedrijf draaiende te houden, maar hebben ook duidelijk de behoefte om een maatschappelijke bijdrage te leveren. Bijna alle ondernemers waren positief over de eerste steunmaatregelen van het kabinet. Ook de daaropvolgende aanscherping van maatregelen op 23 maart werd goed ontvangen, ondanks de enorme impact op diverse sectoren. Het zorgde voor duidelijkheid.
Ondanks de overwegend positieve, strijdbare toon van de reacties, lopen ondernemers tegen problemen aan. Voor veel van deze problemen worden de oplossingen momenteel uitgewerkt. In de Nieuwsbrief geven wij een overzicht van de geconstateerde problemen, de mogelijke oplossingen en de bijdrage die VNO-NCW Brabant Zeeland hieraan levert.
2020
VNO-NCW Brabant Zeeland is op alle niveaus in overleg over de Coronacrisis om ook de belangen van de ondernemers hierin zo goed mogelijk te behartigen. We vinden het belangrijk om ook alle WBP-leden hierbij te betrekken zodat we ook vanuit Waalwijk en omgeving informatie en input ontvangen.
Het is van groot belang dat wij inzicht hebben in de problemen waar jij, als
ondernemer, nu al tegenaan loopt of die je nog verwacht tegen te komen.
Zou je in dat kader de volgende 4 vragen willen beantwoorden:
1. Onder welke sector valt jouw onderneming?
2. Met welke acute problemen heb jij, als ondernemer, op dit moment te maken?
3. Welke problemen verwacht je op de langere termijn?
4. Welke wenselijke maatregelen dienen er volgens jou genomen te worden?
Zou je de antwoorden zo mogelijk willen toelichten met voorbeelden?We ontvangen je reactie het liefst zo snel mogelijk per e-mail naar wbp@vnoncwbrabantzeeland.nl, zodat we jouw antwoorden meteen kunnen meenemen in onze belangenbehartiging richting de diverse overheden en andere overlegorganen.
Alvast bedankt voor je medewerking.
Marloes Rijken,
regiomanager Midden-Brabant en secretaris WBP
2020
De maatregelen als gevolg van de Coronauitbraak in Nederland volgen elkaar in snel tempo op. Veel bedrijven maken zich zorgen. Wij helpen je graag.
Ondernemers weten als geen ander kansen te creëren en te verzilveren, ook in tijden van crisis. Oplossingen zitten vaak in een verrassende hoek.
Kijk op de website van VNO-NCW Brabant Zeeland voor meer informatie en een overzicht van de maatregelen voor ondernemers die door de Overheid bekend zijn gemaakt.
2020
Vanwege de recente ontwikkelingen rondom het Coronavirus gaat de ALV van het WBP niet door.
De WBP Algemene Ledenvergadering van 18 maart aanstaande wordt dus geannuleerd.
We willen de gasten geen onnodig risico laten lopen. Bovendien hebben veel bedrijven een protocol waarin mensen worden opgeroepen geen evenementen te bezoeken.
We zullen de bijbehorende stukken en informatie binnenkort per e-mail versturen.
Uiteraard houden we je op de hoogte
als er nieuwe ontwikkelingen zijn. Voor vragen, weet ons ook te vinden.
Hartelijke groet,
Marloes Rijken en Lot Gijzen
2020
|
2020
Deelplatform Parksharing kent veelbelovende pilot op bedrijvenparken in Tilburg en Waalwijk
10 feb 2020
In 2019 werd Parksharing al breed uitgerold op bedrijventerreinen in Tilburg en Waalwijk. Het deelplatform stelt ondernemers in staat om lokaal ongebruikte bedrijfsmiddelen, materialen, afvalstromen, diensten en faciliteiten te delen, verhuren en verkopen aan andere ondernemers op het bedrijventerrein of daarbuiten. De teller staat nu op 1400 deelnemers, die het afgelopen jaar tal van matches maakten en een gemiddelde waarde van 2.685 euro per gebruiker realiseerden. De potentie van het platform ligt nog hoger, namelijk op 14.675 euro per gebruiker, zo berekende de ParkSharingScan.
Samenwerken met de buren, goedkoper en minder afval
“Waarom zou je een verre vriend zoeken, als je goede buren hebt?”, vindt Joost van Roosmalen van Boefkik Creative Food Studio. Verschillende buurbedrijven maakten afgelopen jaar via Parksharing gebruik van hun studio om een snelle productfoto te maken en het bedrijf heeft er zelfs nieuwe klanten aan overgehouden.
Het spreekwoordelijke mes snijdt dus aan twee kanten én het kan ook nog eens zorgen voor minder reststoffen en afval bij bedrijven. Immers, wat voor het ene bedrijf afval is, is voor een ander bedrijf misschien wel grondstof. Ook dat kunnen ondernemers zichtbaar maken en delen via Parksharing.
Matches
Hoewel nog niet alle bedrijven actief gebruik maken van het platform, werden tijdens de pilot al 59 matches gemaakt tussen ondernemers uit Tilburg en Waalwijk. Niet alle matches en deals worden via Parksharing afgehandeld, dus het daadwerkelijke aantal ligt mogelijk veel hoger.
Zo maken verschillende bedrijven regelmatig gebruik van de parkeerplaatsen bij Fuji: “Al één dag nadat het gepost werd, waren de eerste bedrijven geïnteresseerd om er gebruik van te maken. De plekken zijn met regelmaat bezet door bedrijven uit de buurt”, aldus Jos van Dommelen, Fujifilm. Voor meer deelverhalen, bekijk deze vlogs.
Je kan het zo gek niet bedenken of het wordt gedeeld via Parksharing: stickerrollen, kapstokken, aluminium, vergader- en opslagruimte, elektrische fietsen, parkeerplaatsen, restwarmte, pallets en zand. Mede dankzij een offline werksessie, georganiseerd op Kraaiven en Vossenberg in samenwerking met Symbioses4Growth, staan er nu meer dan 100 nieuwe items vraag en aanbod van ondernemers. In 2020 is het plan om meerdere sessies in de regio te organiseren om de uitwisseling van middelen en materialen, en de matches op bedrijvenparken te stimuleren.
Potentie voor de toekomst
Steeds meer bedrijven tonen interesse en melden zich aan om via Parksharing aan de slag te gaan met circulair ondernemen. Dit is ook nodig, want hoe meer deelnemers, hoe meer vraag en aanbod, hoe groter de kans op matches.
Dat het platform potentie heeft staat buiten kijf. Zo toont ook de ParkSharingScan aan. Deze scan werd ingevuld door 276 ondernemers en berekende een potentiële waarde van: €3.6 miljoen omzet, €450.000 besparing, 1.700 ton CO2 besparing en 5 miljoen KwH energiebesparing, als deze ondernemers daadwerkelijk aan de slag gaan met delen via Parksharing.
De deeleconomie is inmiddels niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Een duurzame en bewuste oplossing die ook bij bedrijven steeds meer voet aan de grond krijgt. Parksharing creëert een praktisch platform waar ondernemers elkaar kunnen vinden en met elkaar aan de slag kunnen om de deeleconomie handen en voeten te geven. “Parkmanagement is hierbij de verbindende en vertrouwde factor die zorgt dat het delen een stuk laagdrempeliger wordt”, aldus Christel Tax, Parkmanager in Tilburg.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Contact:
Parksharing: Laury Zwart | laury.zwart@floow2.com | 06-12409926
Solaris Parkmanagement: Christel Tax | ct@solarisparkmanagement.nl | 073-2082020
2020
De ontvangst bij locatie De Molen, het heerlijke eten, aanwezigheid van Complimentenmeisje Nadine en Complimentenjongen Lars die via handgeschreven kaartjes oprechte en persoonlijke complimenten aan de gasten gegeven hebben en zangeres Mindy maakten het tot een bijzondere en sfeervolle bijeenkomst. Bedankt aan iedereen die een bijdrage geleverd heeft en uiteraard bedankt alle aanwezige WBP-leden!
2019
Ledenbijeenkomsten in 2020
- Maandag 6 januari Nieuwjaarsbijeenkomst
- GEANNULEERD Woensdag 18 maart ALV met programma
(nieuwe datum volgt zsm)
- Donderdag 11 juni bedrijfsbezoeken
- Donderdag 10 september jaarexcursie
-
Dinsdag 17
november ALV met programma
2020
De voorzitter van WBP, Lot Gijzen zal een toelichting geven op enkele zaken die het afgelopen jaar de revue hebben gepasseerd en blikt natuurlijk vooruit op 2020.
We begroeten je graag tijdens deze Nieuwjaarsborrel op: maandag 6 januari 2020
De ontvangst is om 17.00 uur:
we proosten op een gezond, gelukkig én succesvol Nieuwjaar en aansluitend wordt een walking dinner geserveerd.
Locatie : De Molen Kaatsheuvel (Vaartstraat 102)
Voor nu wensen we je alvast hele fijne feestdagen!
Hartelijk groet,
Lot Gijzen en Marloes Rijken
Voorzitter en secretaris WBP
2019
We hebben aan maar liefst drie mooie ondernemingen aan de Industrieweg in Waalwijk een bezoek gebracht: Schalken Autoschade BV, Schwartzmans en Rasch Safety@work. Een kijkje in de keuken van deze ondernemingen door rondleidingen, presentaties en het beantwoorden van alle vragen.
2019
We zijn meegenomen door de gidsen en op ludieke wijze door karakteristiek Den Bosch rondgeleid, een theatrale tocht vol interactie, humor en verrassende ontdekkingen.
Een onvergetelijke wandeling vol gekkigheid en plezier!
2019
Programma:
WBP leden kunnen zich aanmelden door een mail te sturen naar:
wbp@vnoncwbrabantzeeland.nl |
2019
Deze informatie is belangrijk om hiermee richting onder andere de Gemeente Waalwijk de stem van de ondernemers te laten horen. Hierin zoeken we als ondernemersverenigingen VOSC, Spitz, ICW en WBP de samenwerking op. Het invullen van deze vragenlijst duurt ongeveer 5 minuten. De resultaten worden vertrouwelijk behandeld.
Via deze link https://nl.surveymonkey.com/r/wbp-grootschaligelogistiek kan de enquête ingevuld worden.
Alvast hartelijk dank voor je medewerking!
Indien jullie deze uitnodiging al (via een andere ondernemersvereniging) ontvangen hebt kun je deze als niet-verzonden beschouwen.
2019
Aansluitend zijn de WBP-leden geïnformeerd over:
- de gesprekken met ondernemersverenigingen VOSC, ICW, SpitZ en Parkmanagement
- overregionale thema's en verbinding met VNO-NCW Brabant Zeeland
- uitreiking De Groene Pluim in Waalwijk, zie www.degroenepluim.nl
- toelichting vragenlijst Logistiek voor leden WBP door Jaco Knetemann
- financiële stukken zijn toegelicht door Peter Ketelaars
- update door Wethouder Ronald Bakker over RES (Regionale Energie (en Klimaat) Strategie Klimaatakkoord
- programma 2019 WBP
2019
Onder het genot van een hapje en drankje ontmoet u collega-ondernemers. We praten u bij over de ontwikkelingen bij WBP en u krijgt een uniek kijkje in de ruimtes van het Mandemakers Stadion met aansluitend een presentatie van de data-analist over innovatie, ontwikkelingstechnieken en spelersfitheid. RKC gelooft dat wanneer je spelers gaat ontwikkelen je daar als team en als club alleen maar beter van wordt.
U komt toch ook?
Wanneer,
hoe laat en waar:
donderdag 28 maart
a.s. om 15.00 uur bij RKC, Akkerlaan 2, 5143 ND, Waalwijk
(ingang Olympiaweg).
Programma
15.00 uur Ontvangst
15.30 – 16.15 uur Rondleiding met een presentatie
16.15 -17.15 uur Algemene Ledenvergadering (ALV) met onder andere begroting 2019 / 2020 en jaarrekening
17.15 – 18.00 uur Borrel
2019
Noteert u alvast onderstaande data in uw agenda:
28 maart | Algemene Ledenvergadering |
20 juni | Jaarexcursie |
12 september | Werkbezoeken |
26 november | Algemene Ledenvergadering |
|
|
|
|
|
|
|
|
2019
Sfeervol; dat is het juiste woord voor de nieuwjaarsbijeenkomst van WBP op 7 januari jl. in het altijd gastvrije theater De Leest in Waalwijk.
De presentaties werden verzorgd door:
Ronald Bakker (wethouder gemeente Waalwijk)
Marcel Klok (Senior Economist bij ING Nederland)
Kees Maas (Dr. Mollercollege
met de video Stop the Braindrain))
Het amusement is met spetterende optredens uitgevoerd door de enthousiaste leden van de Musicalgroep Djemm.
Mooi om zo aan het begin van een nieuw jaar samen met WBP-leden, het bestuur en de gemeente Waalwijk te toosten op een fantastisch 2019!
2018
Ontmoet interessante ondernemers in een dynamische speeddate-sessie. Twee jaar geleden hielden we voor het eerst een speeddate-bijeenkomst met onze collega’s van het Heusdens Bedrijvenplatform. Vanwege het succes organiseren we deze meeting nogmaals samen. Deze middag levert u dus gegarandeerd nieuwe contacten op en misschien zelfs zeer waardevolle leads! Daarnaast is het natuurlijk een mooie gelegenheid om elkaar te ontmoeten tijdens de afsluitende netwerkborrel.
2018
Donderdag 7 september jl. hebben we weer een fantastisch uitstapje gehad. De weergoden waren ons goed gezind. Bij Safaripark Beekse Bergen konden de deelnemers kiezen tussen een wandel- of kanosafari. Aansluitend werd een heerlijke barbecue verzorgd.
2018
Op maandag 8 januari jl. kwamen zo'n 85 WBP-leden naar het NH Waalwijk om elkaar een goed 2018 te wensen! Ze waren getuigen van de voorzitterswissel van Edward Gaakeer naar Lot Gijzen. Ook voor een komische noot was gezorgd. Aansluitend werd, onder het genot van een hapje en een drankje, nagepraat over 2017 en vooruitgekeken naar 2018!
2017
Gestart werd met de ALV. Vervolgens vertelde Willemijn Peeters van Searious Business over innovatietrajecten met betrekking tot plastic kringlopen. Dit in het kader van de plastic soep die de oceanen bevuilt.
Daarna presenteerde Ted Noorman van der Dussen een pubquiz waarbij in groepjes leuke en onverwachte vragen beantwoord moesten worden. De winnaars hebben ludieke prijzen gewonnen.
2017
Afgelopen september zijn we als Langstraatgemeenten gestart met het ondernemerspanel de Langstraat. Ruim 400 ondernemers hebben de moeite genomen het panel in te vullen. Zo’n goede respons stemt ons natuurlijk tevreden. Klik hier voor de resultaten van het panel. Het volgende panel wordt verstuurd op 29 januari en heeft als thema “arbeidsmarkt”.
2017
Sinds begin september zijn de Langstraatgemeenten gestart met het ondernemerspanel de Langstraat. Het ondernemerspanel is de opvolger van de Peiling Ondernemingsklimaat (POK) uit 2016 en werkt volledig digitaal.
Het panel legt ondernemers maximaal vier keer per jaar, maximaal vijf vragen per keer voor. Ondernemers in de Langstraat ontvangen hiervoor digitaal een uitnodiging. Mocht u onverhoopt geen uitnodigingen hiervoor ontvangen maar wel graag willen deelnemen dan kunt u zich melden via ondernemerspanel@waalwijk.nl.
2017
Ook dit jaar was het jaarlijks uitstapje van het WBP weer fantastisch! Op donderdag 21 september jl. werd er boerengolf gespeeld, deden we boerenlympics en was er een uitgebreide bierproeverij. Aansluitend werd er een heerlijke barbecue verzorgd.
2017
Chemiebedrijf Stahl uit Waalwijk is marktleider in proces-chemicaliën voor leer en andere ondergronden. Stahl maakt chemicaliën om leer te looien voor de mode-, meubel- en auto-industrie. Ook worden de chemicaliën gebruikt om kleuren een bepaald effect mee te geven of langer te laten meegaan (finishen). Tegenwoordig worden Stahl producten toegepast en verwerkt in het complete auto-interieur. Van bekleding, stuur, dashboard, all weather strips en airbag.
In 1930 is
Stahl opgericht door Harry Stahl. De roots van Stahl liggen in de
leerindustrie. Sinds de jaren 50 van de vorige eeuw heeft Stahl een vestiging
in Waalwijk. Als marktleider neemt Stahl het voortouw op het gebied van
duurzaamheid. Stahl’s R&D-afdeling, waarvan de grootste in Waalwijk is
gevestigd (70 fte), is continue bezig om duurzamere oplossingen te ontwikkelen.
Dit doen ze met meer dan 1.800 werknemers in 24 landen op 13 productielocaties
en 38 laboratoria. Stahl heeft in 2016 een omzet van meer dan 650 miljoen euro
gerealiseerd.
Na een korte introductie van CEO Huub van Beijeren konden de leden een kijkje nemen bij R&D en productie. Vervolgens kregen ze een interessante rondleiding door het Center of Excellence for Automotive en het magazijn. Er werd afgesloten met een goede borrel. Iedereen keerde met een leuke goodybag huiswaards.
2017
Voor de ALV van het WBP kwamen de Waalwijkse ondernemers
samen bij restaurant de Koning. Een locatie waar jongeren die bij Prins
Heerlijk in opleiding zijn, in de keuken en bediening werken.
Voordat de WBP-jaarcijfers door penningmeester Peter
Ketelaars werden besproken, sprak wethouder Ronald Bakker over het
ondernemerspanel dat in Waalwijk wordt opgestart. Ook kwam Fons de Wolf aan het
woord over het geslaagde evenement Opstap naar Werken (10e editie). Vervolgens
nam Gief van Schijndel, directeur van Prins Heerlijk, de aanwezigen mee in de
wereld van Prins Heerlijk. Jongeren van 16 tot 27 jaar die op een gewone
opleiding niet gemakkelijk kunnen meekomen, krijgen er een opleiding in horeca
of zorg. Tijdens de afsluitende borrel lieten deze jongeren zich van hun beste
kant zien met allerlei heerlijke hapjes.
2017
Op maandag 2 januari jl. kwamen zo'n 85 WBP-leden naar Theater de Leest om elkaar een goed 2017 te wensen! Tijdens deze bijeenkomst werd het nieuwe logo en de nieuwe website van het WBP gepresenteerd. Wethouder Bakker sprak over de economische ontwikkelingen in de gemeente Waalwijk. Magician Lodewijk heeft wat magie gebruikt om de zaal te betoveren. Aansluitend werd, onder het genot van een drankje, een toast uitgebracht op het nieuwe jaar!
2016
Hierbij ontvangt u het eindrapport verkenning snelfietsroutes 's-Hertogenbosch-Waalwijk. Op dit moment wordt er nog hard gewerkt aan het vervolg van deze verkenning.
Klik hier voor het rapport.
2016
Opstap naar werken bestaat in 2017 tien jaar! Waalwijkse scholieren brengen op dinsdag 21 februari 2017 weer graag een bezoek aan bedrijven in en om Waalwijk. Wij hopen dat u als trotse Waalwijkse ondernemer ook in dit jubileumjaar uw deuren opent om jongeren te informeren en te enthousiasmeren over uw organisatie en uw vakgebied.
Meer info
2016
Op dinsdag 22 november jl. kwamen zo'n 60 WBP- en HBP-leden samen bij het RKC Stadion in Waalwijk om elkaar te ontmoeten in een dynamische speeddate-sessie. Deze middag heeft gegarandeerd nieuwe contacten opgeleverd en wellicht zelfs waardevolle leads. Na de speeddate-sessie was er de gelegenheid om elkaar te ontmoeten tijdens de afsluitende netwerkborrel.
2016
Op donderdag 15 september a.s. vond de jaarlijkse excursie plaats. Dit keer zijn we naar we naar de IJzeren man in Vught geweest om het spel Mission impossible spelen. Aansluitend was er een barbecue. Al met al weer een geslaagde ledenbijeenkomst!
2016
Dinsdag 7 juni jl. vond het jaarlijkse WBP-bedrijvenbezoek plaats. Met zo’n 70 ondernemers hebben we twee Waalwijkse ondernemingen bezocht: Van Caem Transporten B.V. en Lightronics BV. Het was een zeer geslaagde bijeenkomst.
2015
Op 15 oktober 2015 heeft de gemeenteraad van Waalwijk unaniem het Mobiliteitsplan vastgesteld. Deze versie is bijgevoegd.